Vinnarna av årets viktigaste arbetsmarknadspris utsedda

Årets Visa vägen-pristagare korades under måndagskvällen vid en prisceremoni på Vasateatern i Stockholm. Till Årets arbetsgivare utsågs det Lundabaserade företaget Inpac och ICA-handlaren Ulf Schön i Sollefteå vann i kategorin Årets eldsjäl. De prisas för sitt engagemang att möjliggöra arbete till personer med funktionsnedsättning

Sedan 2008 har ”Visa vägen-priset” delats ut. Priset går till den eldsjäl och den arbetsgivare som under året har gjort mest för att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning. Bakom priset står Samhall.

– Det här är ett oerhört viktigt pris eftersom det uppmärksammar arbetsgivare och eldsjälar som väljer att anställa människor med olika talanger. De gör det dels för att de vet att det kan göra hela skillnaden för individen, men också för att de inser att företaget, arbetskamraterna och hela samhället vinner på det, säger Visa vägen-juryns ordförande Jan Scherman.

Hos Inpac och vd Henrik Nyberg i Lund har en stor del av företagets 80 medarbetare en funktionsnedsättning. På företaget som arbetar med tillverkning och distribution av probiotika och kosttillskott jobbar de flesta med funktionsnedsättning som operatörer vid produktionslinjer eller handpackar olika produkter. Några arbetar också med städning av gemensamma lokaler eller som truckförare på lagret.

Årets eldsjäl ICA-handlaren Ulf Schön från Sollefteå brinner för inkludering efter att han på sitt första arbete som 16-åring hade en kollega med Aspergers syndrom. I hans butik har flertalet personer med funktionsnedsättning jobbat genom åren både i vanliga anställningar och genom praktikplatser.

Vid prisceremonin delades det också ut ett hederspris. Det mottos av Malin Wernersson, som utvecklat appen Villja Ses som ger personer med olika funktionsnedsättningar en plattform att träffa andra i liknande situationer, skapa delaktighet och motverka ensamhet.

Vinnarna har utsetts av den namnkunniga juryn bestående av ordförande Jan Scherman, H.K.H Prins Daniel, ärkebiskop Antje Jackelén, LO:s tidigare ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, Svenskt Näringslivs tidigare chefsekonom Bettina Kashefi och Mats Eliasson, marknadsdirektör Samhall.

Idag står alltför många personer med funktionsnedsättningar utanför arbetsmarknaden. Visa vägen-priset uppmärksammar arbetsgivare som bidrar till att bryta det utanförskapet på arbetsmarknaden.

Läs mer om juryns motiveringar, övriga finalister och tidigare pristagare.

Om Visa vägen-priset

Visa vägen-priset går till arbetsgivare och eldsjälar som dagligen lyfter människor genom att tro på deras förmågor och se funktion istället för hinder.

Priset delas ut av Samhall i syfte att uppmärksamma personer som går i bräschen för inkludering och att öppna upp arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning.

Visa vägen-priset delas ut i tre regioner – Norrland, Svealand och Götaland. De regionala vinnare tävlar sedan om att vinna det nationella priset som delas ut på Visa vägen-galan på Vasateatern den 22 november.