Vinnarna av Ideons Mentorskapsprogram 2019

Ideon Science Park arbetar för att bli en scaleup science park. Ett av verktygen för att hjälpa startups lära sig bli scaleup ledare är Ideons Mentorskapsprogram, där Ideons s k Sharp Minds Mentorer – scaleup ledare som gjort minst en lyckad scaleup resa på Ideon – ger 10 timmar av sin tid till nya tillväxtbolags grundare eller företagsledare. Nu presenteras Ideons Mentorskapsprogram vinnare för året 2019-2020.

Mia Rolf, VD på Ideon Science Park och mentorskaps vinnarna Magnus Alfredsson (Proethos), Erik Andersson (Sensenode), Babak Mohammadi (Xenergic) and Helena Linge (Cicada Health).

De fyra matchade mentor-adeptparen är

1. Babak Mohammadi, grundare av Xenergic, får Sharp Minds mentor Mats Lindoff, grundare och VD för det snabbväxande Ideonbolaget Combain, som arbetar med indoor/outdoor positioning. Mats har let en del av Ericsson genom sin tillväxtresa under 90 talet, och var en av dem som lanserade Bluetooth 1998.

Xenergic AB är ett Ideon företag som erbjuder IP slösningar för semiconductor företag. De största fördelarna är att innovationen sänker energiförbrukningen och kostnaden för integrated circuits (brukar kallas chips). åt kunderna. Detta kan spara både kostnader och energi i mobiltelefoner, smarta klockor och IoT produkters batterier.

2. Magnus Alfredsson, grundare av Proethos, får Sharp Minds mentor Jonas Birgersson, även känd som ”Bredbands-Jesus”, grundare av Framtidsfabriken/Framfab, Bredbandsbolaget, Bredband2, Relakks, and Labs2. Idag är Jonas VD och grundare av det snabbväxande bolaget Via Europa.

Magnus Alfredsson, arbetade inom traditionell Private Banking i 15 år, både i Sverige och Europa. End ag lämnade han banken för att skapa en etisk fond för att erbjuda en hållbar och lättbegriplig fond till alla de som vill investera I att skapa en bättre Värld. Nu utmanar Magnus och Proethos bankerna med sin disruptiva fond.

3. Helena Linge, grundare av Cicada Health, får Sharp Minds mentor Christer Fåhreus, grundare av CellaVision, Anoto Group, Flatfrog, EQL Pharma, Longboat Amniotics och Respiratorius.

Helena Linge är forskare som klivit ut I entrepenörsskapet med Ideon Innovations bolaget Cicada Health, som med big data analys kan följa upp människor som haft barncancer, för att förebygga återfall och proaktivt hjälpa dem till hälsa och samtidigt effektivisera vården.

4. Erik Andersson, grundare av SenseNode, får Sharp Minds mentor Maria Morin, VP HR & IR på Cellavision. Maria har från sin plats i management teamet lett Cellavision från 100 till 300 MSEK i omsättning och är passionerad över att kommunicera fördelarna med teknikförändring till både kunder, anställda och investerare.

SenseNode AB erbjuder en industriell IoT plattform åt fastighetsbranschen. Kunder är bl a Trelleborg Industri, Boliden, Atlas Copco etc. Företaget är bland de ledande inom att samla data från tillverkningsgolvet i realtid, kostnadseffektivt. Initialt focus har legat på energidata som har en enorm potential för att effektivisera industribranschen. Den förbrukar en tredjedel av all energi.

Mer om mentorskapsprogrammet här >

Tacktal från vinnarna i Ideon mentorskapsprogram
Fler videor

Mia Rolf, VD på Ideon Science Park introducerar Ideon Mentorskapsprogram och mentorerna Maria Morin, Jonas Birgersson, Mats Lindoff and Christer Fåhreus

Sex ledande ICT-miljöer vill skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH)29.11.2019 09:18:20 CETPressmeddelande

Ett samarbetsavtal har tecknats mellan sex av Sveriges ledande science parks inom ICT. De vill nu tillsammans skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH). Det kan i så fall bli det svenska bidraget till ett nätverk av europeiska hubbar som ska inbjuda till gränsöverskridande samarbeten samt främja spridning och användning av de digitala kapaciteter som byggs upp i näringsliv och offentlig sektor.

57% i jobb eller utbildning efter MatchIT projektets första omgång!25.11.2019 13:45:23 CETPressmeddelande

I Projektet MatchIT får nyanlända akademiker intensivutbildning och praktikjobb inom programmering. Första omgången kandidater gick ut under våren 2019. I Skåne har redan 8 av 18 MatchIT kandidater som slutförde utbildningen och praktiken fått jobb och de flesta av de resterande är inne i rekryteringsprocesser eller fortsatt utbildning. 5 deltagare fick jobb redan under utbildningens gång. ”Vi har lyckats forma ett bra samarbete både inom projektet och med företagen.” säger Olga Szczepankiewicz, projektledare på Region Skåne. Snart är det dags för omgång 2 ut i praktik.