Vinnarna i SHL Awards 2018

Ikväll presenterades vinnarna i de sex jurykategorierna i SHL Awards som sändes i TV12 och C More. Vinnarna är:

Årets målvakt

Adam Reideborn var vass även under säsongen 2016/2017, speciellt under slutdelen, men det var i SHL 2017/2018 som 26-åringen slog igenom på allvar. Hans siffror talar för sig själva och han landade på imponerande 93,70 i räddningsprocent och 1,58 insläppta mål per match i snitt.

Hans fokuserade målvaktsspel inspirerade hela Djurgården till att göra sin bästa säsong sedan 2010. Reideborn växte ut till en målvaktsfantom som blev en sann publikfavorit på Hovet hos Djurgårdsfansen.

Årets tränare

Växjö Lakers har en enastående säsong bakom sig. Mannen bakom smålänningarnas succé stavas Sam Hallam. Säsongen 2012/2013 kom Hallam till klubben som assisterande tränare, men fick redan under sin andra säsong chansen att kliva in som huvudtränare och har varit kvar på sin post sedan dess.

Växjö vann SHL med 21 poängs marginal ner till tvåan. Sam Hallam kniper priset som årets tränare för andra året i rad.

Årets rookie

Som tonåring har Elias Pettersson redan hunnit ta en hel hockeyvärld med storm. Den första säsongen i svensk hockeys finrum har han nu lämnat bakom sig - och det med dunder och brak. Poängligavinnare och poängrekord bland juniorer direkt i debutsäsongen.

Elias Pettersson har varit spelaren på allas läppar hela säsongen och med det har också kommit stor press. Supertalangen har sannerligen levt upp till alla förväntningar.

Årets forward

Etta i SHL:s poängliga. På 44 matcher noterades supertalangen Elias Pettersson för imponerande 56 poäng - uppdelat på 24 mål och 32 assist - under sin första säsong i SHL. Som om det inte vore nog kammade han också hem statistiken över +/- med sina +27.

Elias Pettersson dominerade onekligen i SHL och hans bedrifter har medfört att han röstats fram till Årets forward.

Årets back

Tingsrydssonen Lawrence Pilut har tillhört HV71 och deras organisation sedan säsongen 2011/2012 och har tagit mer och mer plats i smålänningarnas lagbygge. Trots sin unga ålder gjorde 22-åringen i år sin femte säsong i SHL, han gjorde det dessutom som assisterande kapten.

Pilut stod för sin poängbästa säsong i karriären och svarade för 38 poäng fördelat på åtta mål och 30 assist på 52 matcher. Noterbart är att på de fyra tidigare säsongerna i HV71-tröjan svarade han för sammanlagt 33 poäng.

Säsongens 38 poäng var inte bara den bästa noteringen för Pilut själv, det räckte även till en förstaplats i poängligan för samtliga backar i SHL.

Mest värdefulle spelare

Det har knappast märkts att Elias Petterssons gångna säsong i SHL var hans första i ligan. Supertalangen har dominerat - och utöver mål och assist i mängder har Pettersson också klivit fram och tagit för sig i viktiga och matchavgörande skeden. Av hans totalt 24 mål i SHL var sex matchavgörande - och Pettersson var sannerligen en bidragande och huvudsaklig kugge till Växjös stora framgångar under säsongen.

Efter framgångarna under säsongen har nu Elias Petterson belönats med priset Mest mest värdefulle spelare 2018.

Fakta om SHL Awards:

SHL Awards är en direktsänd ceremoni där SHL tillsammans med C More sammanfattar säsongen och de allra mest framträdande aktörerna på varje position prisas. Som höjdpunkt det finaste priset av alla – Mest värdefulle spelare.

Vinnarna utses av en jury bestående av SHL:s alla huvudtränare och lagkaptener samt av lika många utvalda ishockeyprofiler och journalister från såväl riks- som lokalmedia.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Pressinbjudan till SHL:s upptaktsträff säsongen 2018/201914.8.2018 07:30Pressinbjudan

Datum: tisdagen den 4 september Tid: 09.30-14.30 Plats: Vasateatern, Vasagatan 19-21, Stockholm. Program 09.30 Registrering öppnar och förmiddagsfika serveras. 10.00 Insläpp 10.30 Programmet startar på scenen och leds av Björn Oldéen och Sanny Lindström. Direktsänds av C More och shl.se Ca 12.15 Tränarfotografering direkt när sändningen är slut. Därefter serveras lunchtallrik och tid för individuella intervjuer finns. 14.30 Dagen avslutas. Eftersom upptaktsträffen direktsänds ber vi representanter från media att respektera de utsatta tiderna och platserna för individuella intervjuer. Anmälan Sista anmälningsdag är den 31 augusti och anmälan görs här https://www.shl.se/upptaktstraff-2018-2019 https://www.shl.se/upptaktstraff-2018-2019 Varmt välkommen! Kontaktperson: Johanna Hemming-Hamberg, kommunikationschef SHL, 0720-50 51 60, johanna.hemming-hamberg@shl.se