Vinnarna i SHL Awards 2021

Under tisdagen den 18 maj sändes den sjunde upplagan av SHL Awards på C More. Här är samtliga vinnare i SHL Awards 2021.

Notera att SHL Awards priser delas ut för insatser under grundserien av SHL 2020/2021, utom Stefan Liv Memorial Trophy som tilldelas den mest värdefulle spelaren i slutspelet.

Årets målvakt: Viktor Fasth, Växjö Lakers

Den 38-årige stjärnmålvakten visade att gammal är äldst. Veteranmålvakten som spelade i division 1 som 25-åring har återigen visat att inget är omöjligt om man kämpar och är målmedveten. Han har gjort ytterligare en fantastisk säsong, och med bäst räddningsprocent i hela SHL var han en starkt bidragande orsak till Växjös serieseger.

Fasth startade 31 matcher, gjorde 785 räddningar med 93,34 i räddningsprocent. Han höll fem nollor och släppte i snitt in 1,79 mål per match.

Mer information om årets målvakt.

Årets back: Moritz Seider, Rögle BK

Den unge tyske backen kom in i laget under hösten och spelade sin första match den 15 oktober. Efter en poänglös debut gjorde han sedan poäng i fem raka matcher och gjorde sig ett namn i SHL per omgående. Seider fick snabbt ett stort förtroende av tränarna och visade upp en imponerande mångsidighet med stor skicklighet i alla moment på isen, såväl offensivt som defensivt och i det fysiska spelet.

På 41 matcher gjorde han 7 mål och 21 assist och har nu av juryn röstats fram som den bästa backen i SHL 2020/2021.

Mer information om årets back.

Årets forward: Marek Hrivík, Leksands IF

Den slovakiske forwarden var majestätisk i SHL 2020/2021. Med tyngd, finess och spelskicklighet försåg han både sig själv och sina lagkamrater med fina lägen och trots att Hrivik missade åtta matcher under säsongen tog han hem segern i SHL:s poängliga med 51 poäng. Han hade dessutom 21:53 i istid i snitt per match, vilket är en imponerande siffra för en forward.

På 44 matcher gjorde han 14 mål och 37 assist och har nu av juryn röstats fram som den bästa forwarden i SHL 2020/2021.

Mer information om årets forward.

Årets tränare: Björn Hellkvist, Leksands IF

Han ledde Leksand till klubbens bästa tabellplacering på över 20 år. Leksand var med i mittenskiktet av tabellen fram till i början av februari. Då startade segertåget, och laget vann 13 av de 14 avslutande matcherna vilket bar dem upp till en imponerande tredjeplats i tabellen. Björn Hellkvist är framröstad till årets tränare.

Mer information om årets tränare.

Årets rookie: William Eklund, Djurgården Hockey

William Eklund, född i oktober 2002, har med sin låga tyngdpunkt, kvicka vändningar och skarpa spelsinne haft en stor roll i Djurgården under säsongen. Han har en unik förmåga att vara svårfångad för motståndarna och hans utveckling har gått spikrakt uppåt.

På 40 matcher gjorde han 11 mål och 12 assist och har nu av juryn röstats fram som Årets rookie i SHL 2020/2021.

För en vinst i kategorin årets rookie tilldelas även spelarens moderklubb en summa på 50 000 kronor, vilket i år tilldelas Trångsunds IF.

Mer information om årets rookie.

Mest värdefulle spelare: Marek Hrivík, Leksands IF

Marek Hrivík ledde ett Leksand som kämpat i de nedre delarna av tabellen under många år. Men under Hrivíks vingar lyfte hela laget till en ny nivå, till en imponerande tredjeplats i tabellen. Den slovakiske eleganten öste in poäng och vann SHL:s poängliga med 51 poäng på 44 matcher och blev framröstad som grundseriens mets värdefulla spelare.

Mer information om årets mest värdefulle spelare i SHL 2020/2021.

Årets mål: Nils Höglander, Rögle BK

Rögles Nils Höglander gjorde det igen - årets mål i SHL. Höglander vann priset i SHL Awards 2019, SHL Awards 2020 och upprepade bedriften i SHL Awards 2021.

Mer om årets mål.

Årets räddning: Janne Juvonen, Leksands IF

Janne Juvonen var återkommande när veckans snyggaste räddning skulle presenteras under säsongen. Leksingens ofta spektakulära räddningar var iögonfallande och en av dem gick hela vägen till att vinna Årets räddning, en kategori som röstas fram av supportrarna.

Mer om årets räddning.

Guldpipan: Mikael Nord

För sjätte gången har Mikael Nord röstats fram som Sveriges bästa domare och med det tilldelats Guldpipan. Det är spelarna i SHL som röstar genom SICO, Sveriges Ishockeyspelares Centralorganisation.

Mer information om Guldpipan.

Stefan Liv Memorial Trophy: Pontus Holmberg, Växjö Lakers

Stefan Liv Memorial Trophy instiftades 2010 och delas årligen ut till den spelare som anses vara den mest värdefulla spelaren i slutspelet i SHL. Vinnaren utses av Sveriges ishockeyspelares centralorganisation, SICO och nytt för säsongen 20/21 är att priset delas ut tillsammans med SHL.

22-årige Pontus Holmberg var stark redan i SHL, men i slutspelet har han verkligen nått en ny nivå. Med företagsamhet och styrka och en stor portion mod och känsla för målskytte har han varit motorn i segermaskinen Växjö.

På 14 slutspelsmatcher gjorde han 14 poäng, sju mål och sju assist. Bara i finalseriens fem matcher satte han fem mål. Med sin prestation har han röstats fram till slutspelets mest värdefulla spelare.

Förutom Stefan Liv Memorial Trophy vinner även Pontus Holmberg en tavla med en karikatyr på sig själv - tecknad av Fredrik Jax. En signerad kopia av denna tavla går nu att buda på där intäkterna av Tradera-auktionen går till Oscar Sundhs sambo Matilda Ambré's insamling till Cancerfonden.

Mer information om Stefan Liv Memorial samt insamlingen till Cancerfonden.