Vinst för skogsägarna i dom om fjällnära skog

Dagens dom i Mark- och miljööverdomstolen fastställer att skogsbruk i fjällnära skog faller inom ramen för pågående markanvändning. Skogsägarna får därför rätt till full ersättning från staten. - Glädjande men också väldigt förväntat, säger Paul Christensson, ordförande i LRF Skogsägarna.

Dagens dom kom som en följd av att Skogsstyrelsen avslog en markägares ansökan om tillstånd till avverkning av fjällnära skog. Skogsstyrelsen nekade att betala intrångsersättning, trots pågående markanvändning i form av skogsbruk. Efter flera turer och överklaganden av staten har nu Mark- och miljööverdomstolen fastställt att det ska utgå ersättning till markägaren.

- Det är mycket glädjande. I första hand för de skogsägare som redan nu förhindrats att bruka sin skog utan att ersättas. Men även för andra skogsägare som med ett annat utfall kunde ha drabbats av samma sak, säger Paul Christensson, LRF Skogsägarna.

Tvisterna har pågått sedan 2016, vilket naturligtvis är oacceptabelt när det rör sig om inskränkningar av grundlagsskyddade rättigheter. Markägarna i det här fallet ersätts nu med 18 miljoner kronor. Sammantaget påverkas 1000-tals skogsägare som de senaste åren levt under hotet att myndigheternas agerande skulle göra deras tillgångar värdelösa. Domstolens besked klargör nu deras grundlagsskyddade rättigheter.

- Nu kommer skogsägare i fjällnära områden fortsätta våga investera i skog och skogsbruk. Det kommer även fortsättningsvis vara möjligt att belåna skogen. Ett annat utfall hade inneburit betydande osäkerheter.

Paul Christensson säger att domstolens utfall var väntade och att något annat hade varit uppseendeväckande.

- Det som är märkligt är att staten i strid med tidigare avgöranden, lagens förarbeten och den oberoende rättsutredning Skogsstyrelsen själva beställt, ifrågasatt att skogsbruk skulle vara pågående markanvändning i dessa områden.

Palle Borgströms och LRFs påverkan inom europeiska bondeorganisationen Copa ökar kraftigt18.9.2020 13:17:49 CESTPressmeddelande

LRFs förbundsordförande Palle Borgström blir ny vice ordförande i den Europeiska bondeorganisationen Copa. Han valdes i hård konkurrens med flera internationella kandidater. Omröstningen idag resulterade i stort stöd för en svensk vice ordförande. – Det är en stor ära. För LRFs del innebär det att vi kan bli en ännu mer aktiv del i beslutsfattanden inom Copa och ger oss större chans att påverka EUs agenda. Många stora frågor präglar EU-politiken just nu; Green Deal - EUs tillväxtstrategi för ett klimatneutralt Europa, Farm to fork och nya CAP. Detta kommer att påverka lantbrukare i hela Europa och det är viktigt att vi påverkar frågorna i rätt riktning, säger Palle Borgström om mandatet på två år.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 10:47:15 CESTPressmeddelande

Lantbruket har en viktig framtidsroll i Sverige. Det fastslår samarbetspartierna och regeringen genom att säkerställa att landsbygdsprogrammets budget kan bibehållas trots nedskärningar i EU-budgeten. – Det känns bra att Centerpartiet och regeringen inser värdet av den svenska livsmedelsproduktionen. Vår konsumentkampanj för att ”Rädda den svenska maten” har gett den effekt som vi hoppades på. Det här ger oss möjligheter att öka den svenska hållbara livsmedelsproduktionen, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 09:54:30 CESTPressmeddelande

Svenskt lantbruk stod pall under covid-1914.9.2020 13:03:50 CESTPressmeddelande

Sveriges bönder och lantbruk har stått pall under covid-19-pandemin. Det visar det nya branschindex för hela det gröna näringslivet som LRF idag för första gången presenterar. – Slutsatsen är att de gröna näringarna har fortsatt att producera i princip som vanligt. Lantbrukare är vana vid att hantera kriser som torka, smittspridning och sjukdomar. Det har de haft stor nytta av för att snabbt lösa nya problem som haltande logistikkedjor och brist på säsongsarbetskraft, säger Anna-Karin Hatt, vd för LRF.

40 000 skäl att rädda den svenska maten3.9.2020 14:27:14 CESTPressmeddelande

Rädda den svenska maten! Med den parollen lämnade LRFs förbundsordförande Palle Borgström över svenska konsumenters vädjan till finansminister Magdalena Andersson att inte överge de svenska bönderna. – Sveriges bönder är en förutsättning för svensk livsmedelsförsörjning, utan bönderna blir vi helt beroende av import. När vi jämför med andra jämförbara EU-länder så har de förhandlat sig till rejäla kompensationer från EU till sina nationella lantbruk. Om vi ska klara konkurrensen så måste regeringen satsa på det svenska lantbruket i den kommande budgeten, säger Palle Borgström.