Vinst för skogsägarna i dom om fjällnära skog

Dagens dom i Mark- och miljööverdomstolen fastställer att skogsbruk i fjällnära skog faller inom ramen för pågående markanvändning. Skogsägarna får därför rätt till full ersättning från staten. - Glädjande men också väldigt förväntat, säger Paul Christensson, ordförande i LRF Skogsägarna.

Dagens dom kom som en följd av att Skogsstyrelsen avslog en markägares ansökan om tillstånd till avverkning av fjällnära skog. Skogsstyrelsen nekade att betala intrångsersättning, trots pågående markanvändning i form av skogsbruk. Efter flera turer och överklaganden av staten har nu Mark- och miljööverdomstolen fastställt att det ska utgå ersättning till markägaren.

- Det är mycket glädjande. I första hand för de skogsägare som redan nu förhindrats att bruka sin skog utan att ersättas. Men även för andra skogsägare som med ett annat utfall kunde ha drabbats av samma sak, säger Paul Christensson, LRF Skogsägarna.

Tvisterna har pågått sedan 2016, vilket naturligtvis är oacceptabelt när det rör sig om inskränkningar av grundlagsskyddade rättigheter. Markägarna i det här fallet ersätts nu med 18 miljoner kronor. Sammantaget påverkas 1000-tals skogsägare som de senaste åren levt under hotet att myndigheternas agerande skulle göra deras tillgångar värdelösa. Domstolens besked klargör nu deras grundlagsskyddade rättigheter.

- Nu kommer skogsägare i fjällnära områden fortsätta våga investera i skog och skogsbruk. Det kommer även fortsättningsvis vara möjligt att belåna skogen. Ett annat utfall hade inneburit betydande osäkerheter.

Paul Christensson säger att domstolens utfall var väntade och att något annat hade varit uppseendeväckande.

- Det som är märkligt är att staten i strid med tidigare avgöranden, lagens förarbeten och den oberoende rättsutredning Skogsstyrelsen själva beställt, ifrågasatt att skogsbruk skulle vara pågående markanvändning i dessa områden.

Svensk odling behöver sin ordinarie arbetsstyrka1.6.2020 11:42:35 CESTPressmeddelande

Svensk odling av bär och grönsaker samt skogsbruket har under våren fått en ovanligt framträdande roll. Bristen på arbetskraft blev stor, regeringen klassade livsmedelsproduktion som samhällsviktig och många arbetssökande vände sig till odlingen för jobb. - Vi är enormt tacksamma för allt stöd från regering, organisationer och alla sökande. Många av våra medlemsföretag har tack vare hårt eget arbete, och de insatser som gjorts, kunnat få tag på hela eller delar av sin ordinarie arbetskraft eller ny arbetskraft. Nu återstår att säkra att de som fortsatt har arbetskraftsbehov kan få in både erfaren personal och komplettera där det fortsatt saknas, säger Anna Karin Hatt, vd på Lantbrukarnas Riksförbund.

Stall Caroline Holm AB utsedd till "Årets Hästföretagare 2020"29.5.2020 13:33:34 CESTPressmeddelande

För tredje året utses Årets Hästföretagare av Hästföretagarcentrum, ett samarbete mellan LRF Häst, Ludvig & Co, Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), samt riksanläggningarna Flyinge, Strömsholm och Wången. Årets pris går till Stall Caroline Holm AB. – Jag ser verkligen fram emot att, tillsammans med min personal o team, få möjligheten att fortsätta utvecklas, säger Caroline Holm när hon får beskedet.

LRF går vidare med egen handlingsplan för viltförvaltning27.5.2020 10:21:44 CESTPressmeddelande

Vildsvinsskador är ett reellt hot mot Sveriges lantbruk. Vi kan inte acceptera att vilt tillåts sätta villkoren för produktionen av mat och skog i Sverige. Efter förra årets stämma bjöd LRF in Svenska jägareförbundet och Jägarnas Riksförbund för att arbeta med en gemensam handlingsplan med syfte att minska viltskadorna i skog och jordbruk. – Vi har hittills funnit samsyn i flera delar av arbetet, men dessvärre har vi svårt att enas om vissa delar, exempelvis om nationella mål gällande förvaltningen. Vildsvinsfrågan och är en ödesfråga för en del av våra medlemmars fortsatta existens och så viktigt för LRFs medlemmar att vi dessvärre inte ser någon annan utväg än att fortsätta med handlingsplanen på egen hand, säger Palle Borgström, riksförbundsordförande LRF.