Vinteravgång från Kalmar Öland Airport till Andorra och Baqueira-Beret

Efter ett års uppehåll blir det nu återigen möjligt att flyga från Kalmar till de pyreneiska skidorterna Andorra och Baqueira-Beret. Det är den svenska aktören Quality Travel som arrangerar resan till de populära vinterdestinationerna.

Nu kan man återigen se fram emot en utrikes vinteravgång direkt från Kalmar Öland Airport!  Växjöbaserade researrangören Quality Travel är Andorras representant i Sverige och har många års erfarenhet av skidresor dit och på senare år även till den närliggande spanska skidorten Baqueira-Beret. Det blir nu tredje året som Quality Travel erbjuder en avgång från Kalmar.

"Resorna med direktflyg till Andorra uppskattas mycket, vi ser det då många resenärer kommer tillbaka från år till år. Det är nog kombinationen av enkelheten när man flyger hemifrån, den fina skidåkningen i Pyrenéerna och inte minst servicenivån hos researrangören som gör dessa resor så populära, tror Karin Lagerlöf, Marknadschef på Kalmar Öland Airport.

Avgången från Kalmar går den 20 mars 2022 och flygs med en bekväm Airbus 320. Sedan bokningen öppnade den 1 april har Quality Travel sålt hela 25% av vinterproduktionen! Resorna är avbokningsbara kostnadsfritt till 1 oktober. Läs mer och boka på www.qt.se

Kalmar Öland Airport arbetar proaktivt med omställningen mot fossilfrihet, dels i den egna verksamheten dels genom iblandning av bioflygbränsle i flygtrafiken från Kalmar. I sin framtidsvision 2030 siktar Kalmar Öland Airport på att fortsatt och tillsammans med andra aktörer, gå i bräschen för omställningen till ett hållbart flyg, med målet om fossilfri linjetrafik 2030.

Pressmeddelande från Fly Green Fund: Fly Green Fund levererar 16 ton bioflygbränsle till Kalmar Öland Airport11.12.2020 13:09:58 CET | Pressmeddelande

Fredagens bränsleleverans till Kalmar Öland Airport kanske ser ut som vilken bränsleleverans som helst. Denna gång är dock hälften av tankbilens last återigen biojetbränsle, det vill säga en typ av fossilfritt flygbränsle som kommer spela en avgörande roll för att flyget ska bidra till att klimatmålen nås. Denna gång är det flygresenärer och företag som, genom att köpa biobränsle till sina flygresor från den icke vinstdrivande organisationen Fly Green Fund, möjliggjort leveransen.

Fortsatt högtflygande klimatmål efter ny kartläggning av Kalmar Öland Airport12.10.2020 10:05:08 CEST | Pressmeddelande

Inom ramen för miljöprojektet Grön Flygplats har Kalmar Öland Airport kartlagt sin klimatpåverkan. Tillsammans med 24 andra regionala flygplatser i Sverige har man satt upp gemensamma mål för att ytterligare minska såväl koldioxidutsläpp som energianvändning samt öka sina cirkulära flöden. Kalmar Öland Airport har sedan många år ett pågående miljöarbete för omställningen. Flygplatsen ser klimatprojektet Grön Flygplats som en värdefull möjlighet att utbyta erfarenheter med övriga projektdeltagare, men vill även ta rollen som inspiratör för att gynna andra flygplatsers miljöomställning.