Vinterns nyheter på IKEA

IKEA omfamnar de skandinaviska rötterna och möblerar minimalistiskt och funktionellt när vintern närmar sig. Det moderna möter det traditionella i rikt mönstrade textilier, stolta förvaringsmöbler och inredningsdetaljer med stor hantverkskänsla.

Textilier sätter stilen

Vinterns nyhetslansering på IKEA låter textilierna ta plats och sätta stilen. Broderier och mönster inspirerade av skandinavisk hemslöjd mixas med klassiskt randigt och enfärgat i rödrosa och blå toner. En ny textilserie för babyn med mönsterinspiration hämtad från svenska sagor, erbjuder massor av detaljer att upptäcka för både liten och stor. UPPTÅG textilserie tar de lite äldre barnen med på fantasifulla äventyr i olika farkoster. Nya SPORUP matta har en tätt knuten garnlugg baserad på återvunna PET-flaskor – vilket gör den både mjuk, slitstark och mer hållbar på samma gång.

Kök med hållbarhetstänk
Samma spillmaterial används även när IKEA tar nya steg mot mer hållbara kök. BODARP kökslucka tillverkas i en reptålig folie gjord av återvunnen PET-plast. Därtill tillverkas luckorna i fabriker som enbart använder elektricitet från förnybara källor. Innovativ produktutveckling har bidragit till att trämängden i luckans stomme kan minskas vilket resulterar i en mer resurssnål produkt med lägre vikt – utan att tumma på kvaliteten.

Förvaringsserie i traditionell stil
I december introduceras den nya förvaringsfamiljen LOMMARP, skåp, skrivbord och hylla inspirerade av traditionellt snickeri med stil och funktion anpassad för dagens urbana livsstilar. ODGER skrivbordsstol bejakar nya arbetsvanor och är framtagen för att passa lika bra vid middagsbordet som vid skrivbordet. Precis som ODGER stol i samma serie är skrivbordsstolen tillverkad av förnybart trä och återvunnen plast.

Porslin och vaser med hantverkskänsla
STRIMMIG servis är en ny serie som uppmuntrar till att mixa och matcha i färgstarka dukningar. Blommönster inspirerade av skandinavisk flora och japansk enkelhet ger ett modernt och stilrent uttryck med hantverksmässig känsla. Även GODTAGBAR vaser hämtar inspiration i hantverk och tradition. Designer Jennifer Idrizi berättar om serien:

”När jag designade GODTAGBAR började jag med att titta på klassiska vasformer från skandinavisk historia. Min vision var att skapa vaserna på egen hand med hjälp av traditionella keramiska tekniker och addera en modern twist genom hur glasyren appliceras. Hantverksteknikernas uttryck fångas i formerna och lever kvar i massproduktionen. Det är hantverk som placerats i ett modernt sammanhang och förhöjer alla tillfällen!”

Lysande vinternyheter
Andra nyheter som lyser upp i vintermörkret är RAMSELE taklampa som bygger på en geometrisk form med blad av textil eller filt. Lampan dimras med hjälp av ett snöre som även transformerar lampans form på ett spännande sätt. Den lökformade taklampan RISBYN i rispapper med diskret storbladigt mönster är en annan av de ljusa nyheterna.

Säljstart: Oktober-december 2019
Läs mer: Pressmaterial
Ladda ner bilder: Bildbank

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Ingka-koncernen överskrider mål – producerar mer förnybar energi än vad som används i verksamheten till 202019.9.2019 20:20:38 CESTPressmeddelande

Ingka-koncernen, den största franchisetagaren till IKEA-varumärket där IKEA Sverige ingår, överskrider ett av sina viktiga hållbarhetsmål till 2020. Koncernen kommer att producera mer förnybar energi globalt än vad som förbrukas i de egna byggnaderna i alla 30 länder till 2020. Totalt har man investerat mer än 26 miljarder kronor i förnybar energi, vilket är unikt inom detaljhandeln.