Tekniska verken i LinköpingTekniska verken i Linköping

Vinterstad i ljus expanderar till ytterligare fem orter i kommunen

Snart är det dags igen! När årets upplaga av Vinterstad i ljus går av stapeln får även Sturefors, Berg, Nykil, Linghem och Ljungsbro ta del av ljuset.

Illustration på kommande ljusinstallation i Ljungsbro

– Förutom tidigare års belysning i innerstaden som förstås kommer sättas upp även i år, så väljer vi nu att också lägga till permanenta ljusinstallationer utanför innerstaden. Vinterstad i ljus är ett sätt att lyfta staden och öka tryggheten med hjälp av ljuset, och nu även på dessa orter, säger samhällsbyggnadsnämndens ordförande Elias Aguirre (S).

I de nya områdena kommer träd och trädmiljöer att belysas med ett vackert sobert sken, likt belysningen i Järnvägsparken.

– Vi belyser med ljus som kan färgväxla, så färgerna kan ändras. De träd och trädmiljöer som ska belysas ligger i centrala delar av områden där många passerar, så att många kan njuta och få nytta av ljuset, säger stadsträdgårdsmästare Liselotte Johansson.

– Det känns bra att vi ges möjlighet att försköna omgivningar med permanent dekorationsbelysning även utanför innerstaden, så att det kommer ännu fler kommuninvånare tillgodo. Den här belysningen kommer dessutom att följa Linköpings ljuskalender där vi förstärker flera storhelger under året med hjälp av den färgväxlande belysningen, säger Christian Andersson, belysningsansvarig på Tekniska verken.

Vinterstad i ljus 2018 startar med en stor invigning. I år blir det på Stora torget, lördagen den 1 december klockan 16:00.

– Förra året var vi på Trädgårdstorget och det var bra, men vi upplever att Stora torget, med scenen i den stora ljusbollen, var riktigt lyckat. Så i år flyttar vi tillbaka, säger Liselotte Johansson.

Belysningen inne i Linköping, som består av 625 000 LED-lampor och dioder, börjar monteras den 22 oktober.

Den nya julbelysningen sattes upp första gången 2016, eftersom den gamla var utsliten. 2017 utökades belysningen med ett antal nya installationer, bland annat på Vasavägen och framför resecentrum. 2018 utökas den nu ytterligare med permanent belysning i Sturefors, Berg, Nykil, Linghem och Ljungsbro.

För mer information om det som rör tekniska frågor, kontakta gärna:

Christian Andersson, belysningsansvarig på Tekniska verken, 013 - 20 83 31
christian.andersson@tekniskaverken.se

Övriga frågor:
Liselotte Johansson, stadsträdgårdsmästare, 013-20 68 07

Illustration på kommande ljusinstallation i Ljungsbro
Illustration på kommande ljusinstallation i Berg

Tekniska verken är en del av 240 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00 info@tekniskaverken.se tekniskaverken.se tekniskaverken.se/om-oss/press/

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Naturvårdsverket ger bidrag till en bättre vattenmiljö i Linköping5.12.2018 10:03Pressmeddelande

Naturvårdsverket har beviljat bidrag till Tekniska verkens projekt att bygga en ny damm för dagvattenrening vid Gillbergagatan i Tornby, i Linköping. Dagvatten har identifierats som en källa till att föroreningar sprids. Tekniska verken i Linköping vill hitta bättre effektivare lösningar för hantering och rening av dagvatten, för att på så sätt minska den negativa påverkan på hav, sjöar och andra vattendrag. När föroreningar från regn och snösmältning hamnar i våra sjöar och vattendrag innebär det negativ påverkan på de organismer som lever i och runt våra vatten.