Vintervärlden på Frölunda Torg - siktar på bli juldestination i Göteborg

Frölunda Torg gör en jätteinvestering för att skapa en julupplevelse utöver det vanliga i köpcentrumet – I år presenteras Vintervärlden: – På sikt vill vi etablera oss som en av de självklara juldestinationerna i Göteborg, säger Johanne Gabrielson, marknadschef Frölunda Torg.

Foto: Frölunda Torg (bilden fri för publicering)

I Göteborg finns idag två klassiska juldestinationer: Jul på Liseberg och NK:s julskyltning. Nu vill Frölunda Torg etablera sig som en av de största upplevelserna med jultema i staden, väl värd ett besök:

– Vi spänner bågen och satsar långsiktigt – vi vill att det blir en upplevelse som etableras i göteborgarnas medvetande på sikt, som man tar sig hit för att uppleva, drömma sig bort och njuta av magin. Ambitionen är inför varje jul presentera en ny överraskning och utöka vår vintervärld succesivt. Vi har skapat ett magiskt sagolandskap med jultema där vintervärlden ska få sin egen plats i göteborgarnas medvetande, säger Johanne Gabrielson, marknadschef Frölunda Torg.

Redan förra året smygstartade Frölunda Torgs ambitiösa julsatsning med ett glittrande magiskt sagohäst- och vagnekipage i Centralhallen, som blev en riktig Instagramsuccé. Ekipaget, som var mycket uppskattat förra året är förstås på plats även i år, men Vintervärlden växer nu så det knakar.

Årets stora överraskning finner man inomhus vid en av entréerna. Här placeras årets nyhet, en 5,5 meter hög giraff som mumsar hö och tittar upp mot familjeloungen på övre plan.

– Det handlar om en mångmiljonsatsning på dekoration och marknadsföring, och vi hoppas att göteborgarna ska uppleva magin som vi skapat på köpcentrumet. Medamässigt väljer vi att göra comeback i TV-rutan igen, något vi inte gjort sen 2011. Riktigt spännande. Dessutom syns vi bland annat på utomhustavlor och hörs i radio, säger Johanne Gabrielson, marknadschef Frölunda Torg.

Ljusträd, ljuskronor, julpynt, en frusen sjö, samt ett gigantiskt ljusträd i Centralhallen är några ytterligare saker som kan upplevas för att känna den skapa magiska stämningen.

–Vintervärlden ska bidra till allt det magiska som finns i sagovärlden, vi hoppas det ger våra besökare en chans att stanna upp och koppla av lite. Vi välkomnar såklart stora som små barn, och tanken är ju att visa att är julen är mer än bara shopping, säger Johanne Gabrielson.

Från och med andra advent träffas prinsen och prinsessan live i Centralhallen som underhåller med fina julsånger vid häst- och vagnekipaget och givetvis kommer jultomten att vara på plats.

Premiär för Vintervärlden blir den 28 november, som är Black Friday.