Virkespriserna vänder upp rejält i Mellannorrland

Priserna på skogsfastigheter i Mellannorrland ökar stadigt. Men de matchas av ökande virkespriser, vilket ger ett bra investeringsläge för den som är intresserad av att köpa skog, anser Skogssällskapets fastighetsexpert Birgitta Löthman.

Svensk skogsindustri går på högvarv. Massa- och pappersindustrin har en stark efterfrågan på sina produkter och likaså sågverken, med en långvarig prisökning på trävaror som tidsmässigt är av rekordkaraktär. Små virkeslager driver också upp priserna. Allt detta gör att virkesmarknaden är mycket stark just nu.

– Virkespriserna i Mellannorrland har de senaste åren haft en svag utveckling, men nu ökar de rejält, säger Birgitta Löthman, fastighetskonsult på Skogssällskapet i Sundsvall.

De höga virkespriserna matchas av att priserna på skogsmark fortsätter att stiga i stora delar av landet. I Mellannorrland är det de högsta priserna sedan 2012.

– Trots de stigande skogsmarkspriserna har det blivit mer gynnsamt att investera i skog i Mellannorrland, eftersom virkespriserna stiger ännu mer, säger Birgitta Löthman.

Det låga ränteläget är ytterligare ett skäl till att skogsmark är en bra investering.

– På skogsmark med en bra tillväxt i till exempel Västernorrlands län kan skogen ha en värdetillväxt med 5 % per år. Det är att jämföra med bankräntorna som i de flesta fall är betydligt lägre.

Det låga ränteläget kombinerat med ett litet utbud av skogsfastigheter bidrar till att driva upp priserna, samtidigt som den inbromsande bostadsmarknaden kan hålla nere priserna något – framförallt när det gäller mindre bostadsdominerade lantbruksfastigheter.

Även om bostadsmarknaden är en helt annan marknad än skogsfastighetsmarknaden så kan läget på bostadsmarknaden påverka på ett psykologiskt plan.

Fyra faktorer som påverkar skogsmarkspriserna:

1. Virkesmarknaden. Stigande virkespriser ökar fastigheternas avkastningsvärde.
  2. Ränteläget. Lågt ränteläge gör skogsmark till en lönsam investering.
  3. Utbudet. Litet utbud driver upp priserna.
  4. Bostadsmarknaden. Påverkar framförallt mindre, bostadsdominerade lantbruksfastigheter, men kan påverka på ett psykologiskt plan även på andra håll.

Birgitta Löthman är fastighetskonsult baserad i Sundsvall.

Nytt ljus på sommarstuge­tomterna med Skogssällskapets brynmodell27.6.2018 12:48Pressmeddelande