Virta Sverige

Virta stänger finansieringsrunda på 85 miljoner euro för att öka elfordonens inverkan på energiflexibilitetsmarknaderna och öka tillväxten i Europa och Asien-Stillahavsområdet

Finlandsbaserade Virta Ltd, en global ledare inom den snabbt växande sektorn för laddningsplattformar för elfordon(1),kan nu berätta att företaget har säkrat 85 miljoner euro i ny finansiering. Finansieringen ska användas för tillväxt och rundan är bland de största i branschen de senaste åren.
Jussi_Palola-Virta_photo_Ville_Vappula

Summan består av en kapitalinvestering på 65 miljoner euro från Virtas befintliga investerare, ledd av riskkapitalbolaget Jolt Capital och medinvesterade av Future Energy Ventures som backas av E.ON., Helen Ventures, Vertex Growth Fund, Finnish Industry Investment, Lahti Energy, Vanda Energi och Kotka Energy. Resterande 20 miljoner euro tas emot från Business Finland, som erbjuder innovationsfinansiering för företag och forskningsorganisationer.

Virtas laddningsplattform för elfordon används av över 1 000 elbilsladdningsföretag för att driva laddningsnätverk och tjänster i 35 länder. Tillsammans utgör dessa laddpunktsoperatörer ett av de största offentliga näten i Europa. Inklusive roaming ger nätverket tillgång till över 350 000 laddpunkter.

"Laddningsplattformen för elbilar är affärskritisk för företag som bygger globala laddningstjänster. Vår starka finansiella ställning gör det möjligt för oss att säkerställa de bästa tillväxtmöjligheterna för våra partners", säger Virtas vd Jussi Palola.

Virta och laddningsindustrin för elfordon är på väg mot en era av grön supertillväxt

Virtas tillväxt har löpande överträffat branschgenomsnittet och år 2022 ökade Virta-koncernens årliga omsättning med 112 procent till 39 miljoner euro (preliminära obekräftade siffror). Resultatet blev att Virta rankades på Financial Times 1000 Europas snabbast växande företags-lista för fjärde året i rad 2023. Med den nya finansieringen siktar Virta på att öka sina laddningstransaktioner mer än femfaldigt i Europa och Asien-Stillahavsområdet fram till 2025.

Dags att möjliggöra hundratals miljarder i besparingar inom energisektorn med hjälp av elfordon

Elfordon är stora batterier på hjul och år 2030 uppskattar Virta att de kommer att utgöra upp till 90 procent av den totala batterilagringskapaciteten i Europa. Att ansluta denna batterikapacitet till energisystemet och justera energiförbrukningen vid elbilsladdning i realtid (flexibilitet på efterfrågesidan) ses som en av de största förutsättningarna för världen att framgångsrikt multiplicera andelen förnybar energiproduktion, sänka elkostnaden för konsumenterna och öka energisystemets motståndskraft.

Enligt en färsk Smarten-rapport (2) kommer en fullständig implementering av flexibilitet på efterfrågesidan, inklusive laddning av elfordon, att spara upp till 254,4 miljarder euro i nätinfrastruktur och toppinvesteringar i kraftverk mellan 2023 och 2030 och 300 miljoner ton i växthusgasutsläpp fram till 2030. Totalt sett skulle ett fullständigt utnyttjande av flexibiliteten på efterfrågesidan kunna leda till en potentiell kostnadsminskning för konsumenterna på mer än 71 miljarder euro per år för elförbrukning fram till 2030.

"Idag har Virta en av de ledande plattformspatentportföljerna med fokus på energiteknik som vehicle-to-grid (V2G), autonom fordonsladdning och drift av komplexa småskaliga nätverksoperationer. Med den nya finansieringen är vi nu redo att inta ledande position globalt när det gäller att göra elbilar till en integrerad del av energiflexibilitetsmarknaderna", säger Jussi Palola. I och med expansionen beräknas Virta-plattformens kapacitet växa från nuvarande cirka 2 000 MW till 12 000–15 000 MW, vilket motsvarar effekten av 10 stora kärnkraftverk, i slutet av 2025.

Finansieringsrundans huvudinvesterare, Jolt Capitals VD Jean Schmitt, sammanfattar förväntningarna och potentialen ur investerarens synvinkel: "Vår strategi är att finansiera europeiska tillväxt-deep-tech-företag som söker ett globalt ledarskap. Virta har visat en unik förmåga att kombinera hypertillväxt, tekniskt ledarskap och mogen verksamhet, vilket möjliggör hållbar lönsam skalbarhet. Vi tror att Virta nu är i pole position för att vinna loppet till att bli ledande på plattformsmarknaden i en av de snabbast växande globala industrisektorerna, det vill säga laddning av elektriska fordon och energiflexibilitet."

(1) Uppskattat antal laddningsstationer i Europa 2025 jämfört med 2021 +475 % från 0,4 miljoner till 2,3 miljoner och till 7,9 miljoner 2030. Källor: ACEA, ICCT, IEA, BNEF, DNV 2030 uppskattningar.

(2) Flexibilitet på efterfrågesidan i EU: Kvantifiering av fördelar 2030, september 2022, Smart Energy Europe och DNV.

Kontaktpersoner:

Esa-Pekka Nykänen
Director, Brand & Kommunikation
esa-pekka.nykanen@virta.global

www.virta.global

Jussi_Palola-Virta_photo_Ville_Vappula

Virta Sverige

En global föregångare inom smarta laddningslösningar för elbilar

Virta är en global pionjär inom utveckling av smarta laddningstjänster för elfordon. Företaget rankades på Financial Times lista över Europas 1000 snabbast växande företag för fjärde gången i rad 2023.

Virtas digitala laddningsplattform för elbilar används av över 1 000 privata och offentliga företag och organisationer inom detaljhandel, hotell, fastigheter, parkering, bensinhandel, fordons- och energiindustri. Dessa kunder har över 75 000 laddstationer i 35 länder och tillsammans bildar de nätverket "Powered by Virta". Genom roaming kan elbilsförare komma åt över 400 000 laddningspunkter i över 65 länder.

Virta ligger i framkant när det gäller att ta världen mot en mer hållbar framtid genom att göra laddning av elbilar enklare. Virta har 34 patentområden med fokus på energihantering, som är centrala för det framtida energi- och mobilitetsekosystemet.

Följ Virta Sverige

Senaste pressmeddelandena från Virta Sverige

För femte året i rad tar Virta plats på Financial Times lista över Europas snabbast växande företag7.3.2024 12:26:32 CET | Pressmeddelande

Virta har återigen säkrat sin position bland Europas snabbast växande företag när de för femte året i rad tar plats på Financial Times FT 1000-lista. Virta är det enda laddningsföretaget för elbilar som har kvalificerat sig på listan flera år i rad. För andra året i följd placerar de sig också på Tech Tour 50-listan, som belyser företagens tillväxt och innovation inom den europeiska techsektorn.

Virta, Mastercard och Worldpay from FIS möjliggör kortbetalningar på alla laddningsstationer för elbilar i Sverige och Europa7.7.2023 13:37:54 CEST | Pressmeddelande

Stockholm, 6 juli 2023 - Idag tillkännager Virta och Mastercard lanseringen av den nya lösningen Virta Payment Kiosk, en ny standard för säker och pålitlig kortbetalning vid utomhusladdning av elbilar. I samarbete med Worldpay from FIS möjliggör den nya lösningen smidiga kortbetalningar vid befintliga och nya laddningsstationer i Europa.