Virtual Reality-baserad kompetensutveckling inom industrin

Processindustrin står inför stora utmaningar att kompetensutveckla och utbilda nya och erfarna medarbetare. Kompetensutveckling inom processindustrin är ofta kostsam eller förenad med risker. Genom att använda Virtual Reality-baserade utbildningar minskar både riskerna och utbildningen blir mer effektiv.

I ett pågående utvecklingsprojektet visar vi att VR-utbildning underlättar arbetet för ökad säkerhet och kvalitet, med färre skador, minskade kostnader för driftstopp och driftstörningar. Vi visar också att VR på ett betydande sätt kan reducera den tid man idag spenderar på introduktion av nya medarbetare, säger Jonas Ahlberg, som är projektledare på Lernia.

Vi har sett att tekniken kan lösa riktiga utmaningar inom industrin, men det finns en utmaning i kommunikationsgapet mellan industriaktörernas behov samt VR-teknikens potential. Vi har tagit fram en skalbar lösning för att skapa VR-applikationer och hoppas inom kort kunna minska gapet ytterligare genom att ta fram metoder för behovsanalys, säger Jakob Johansson på Gleechi.

Lernia har samarbete med Gleechi och forskningsinstitutet RISE SICS utvecklat en VR-applikation med tillhörande pedagogik som simulerar ett kritiskt moment hos BillerudKorsnäs, en av Lernias samarbetspartners. Projektet finansieras av Vinnova som en del av ”Processindustriell IT och Automation” (PiiA). Lernia är ett av Sveriges ledande företag inom kompetensutveckling och är Gleechi ledande aktör inom innovativ VR-utveckling.

Något som är riktigt spännande är att vi har visat att tekniken kan förbättra förutsättningar för personer med funktionsnedsättningar, till exempel personer med dyslexi, samt personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som ADHD och Autism, fortsätter Jakob Johansson på Gleechi.

Nästa steg i projektet är att säkerställa att den teknik och tillhörande utbildning som tas fram kommer inkludera dem med olika språkliga, kulturella och tekniska hinder och utmaningar.

Vårt mål har varit att ta fram en kommersiell, skalbar produkt som enkelt kan anpassas och lösa flera olika kunders behov. Vi har därmed möjlighet att gå i fronten för att skapa värde för svensk processindustri genom kompetensutveckling inom VR, avslutar Jonas Ahlberg på Lernia.

Projektets första del går i mål i juni 2018, med möjlighet till fortsättning fram till 2020.

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartner inom utbildning, bemanning och omställning. Vi utvecklar människor, företag och organisationer med rätt kompetenslösningar i arbetslivets och arbetsmarknadens alla skeden. Vi bidrar till en bättre matchning på arbetsmarknaden och ser till att fler människor kommer i egenförsörjning och att fler företag och organisationer kan stärka sin konkurrenskraft.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Delårsrapport januari - juni 2018: Fortsatt stark bemanningsmarknad men negativt resultat för utbildningsverksamheten16.7.2018 11:39Pressmeddelande

Lernias intäkter för andra kvartalet minskade med 5 procent till 806 (846) mkr. Intäktsminskningen förklaras främst av lägre volymer inom utbildning. Bemanningsmarknaden är fortsatt stark och en planerad nedgång av inhyrda konsulter hos en stor kund har till stor del ersatts av ökade intäkter från andra kunder. Delårsperiodens intäkter är i nivå med föregående år.

Skåningar har svårare än andra att bli vän med personer av annan politisk åsikt2.7.2018 09:17Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Skåningar har dock svårare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.

Stockholmare har svårare än andra att bli vän med personer av annan politisk åsikt2.7.2018 09:11Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Stockholmare har svårare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.

Västerbottningar har lättast i Sverige att bli vän med personer av annan politiskåsikt.2.7.2018 08:42Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Västerbottningar har dock lättare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.

Norrlänningar har lättare än andra att bli vän med personer av annan politisk åsikt2.7.2018 08:17Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Norrlänningar har dock lättare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.

Boende i Västra Götaland har lättare än andra att bli vän med personer av annan politisk åsikt2.7.2018 08:03Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Boende i Västra Götaland har dock lättare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.