Ticket

Virus och oroligheter till trots – ökande resebokningar i januari

Dela
Januari är en av de svenska resenärernas mest intensiva resebokningsmånader, då många bokar in årets utlandssemestrar. Trots stor medial uppmärksamhet kring framför allt coronaviruset i Kina ökade antalet resebokningar under januari med 9 procent, jämfört med januari 2019. De första dagarna i februari månad så skedde dock en förändring i kundbeteendet, och efterfrågan skiftade från Kina och näraliggande länder till andra resmål, enligt ny statistik från Ticket.

Resorna som bokats hittills i år är till stor del resor med avfärd de kommande månaderna, med resmål som Kanarieöarna, Thailand och Mexiko i toppen. Men även semesterresor med längre framförhållning där avresan planeras till senare under våren eller sommaren bokas just nu. Då är det även populärt att resa till storstäder i Europa och USA samt destinationer runt Medelhavet där temperaturerna kan erbjuda skön försommarvärme med sol och bad redan i april och maj.

Den första veckan i februari mattades efterfrågan dock av på grund av den stora mediala uppmärksamheten kring coronaviruset. Det är framförallt resandet till Kina som har drabbats hårt, och många flygbolag har helt ställt in sina flygningar till Kina under februari månad. Men även Kinas närområde har påverkats av oron, och den första veckan i februari sjönk bokningarna till bland annat Thailand med drygt 22 procent. Avbokningarna på resor till Thailand ökade samtidigt från 2 procent till 4 procent. Nedgången sker dock från väldigt höga nivåer, och räcker inte för att peta ner denna stora semesterfavorit från andra plats på topplistan över svenskarnas mest bokade vinterresmål (efter Kanarieöarna).

Det är däremot få svenskar som väljer att helt ställa in semesterresan, utan man reser istället till andra resmål både i samma region och i andra delar av världen. Samtidigt som bokningarna till Kina och näraliggande länder har avtagit så har efterfrågan ökat kraftigt på resor till Mexiko, Filippinerna, Langkawi i Malaysia och Bali i Indonesien, samt även till medelhavsresmål som Cypern, Kroatien, Italien och Antalyakusten i Turkiet.

Thailands nedgång förväntas dock inte bli långvarig, och den initialt kraftiga nedgången har redan efter en vecka in i februari mattats av. Bokningsnedgången är även isolerad till avresor de kommande månaderna. För bokningar med avresa längre fram i tiden, från oktober och framåt, ökar Thailand med knappt 4 procent jämfört med förra året.

- De flesta svenska resenärer är medvetna om coronavirusets spridning, men är också medvetna om att den näst intill uteslutande är koncentrerad till Kina, och att situationen till slut kommer stabiliseras och kontrolleras som den gjort vid tidigare händelser. Thailand är ett av svenskarnas favoritresmål och kommer så förbli, samtidigt som det är roligt att se att fler och fler upptäcker de vackra och intressanta grannländerna, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.


För mer information kontakta:

Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Nyckelord

Kontakter

Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke.

Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

Tel:073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Bilder

Dokument

Om

Ticket
Ticket
Värmdövägen 84
131 08 Nacka

https://www.ticket.se/

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye