Visa vägen-vinnare prisades i Göteborg

Det var skratt, tårar och stående ovationer när de regionala Visa vägen-vinnarna Ann-Kristin Karlsson och Allwin fick ta emot utmärkelserna som Årets eldsjäl och Årets arbetsgivare.

Visa vägen handlar om att lyfta fram de arbetsgivare och eldsjälar som medvetet väljer att se talang och förmåga där andra ser problem, kort sagt de som ser funktion istället för hinder och som insett att alla behövs. Och med nominerade från hela Sverige finns en stor skara som väljer att synliggöra dessa människor som gjorts osynliga på grund av en funktionsnedsättning.

Ofta handlar det om personer som blivit ratade i allt från brännbollslaget i skolan till jobbansökningar, men som tack vare dessa arbetsgivare och eldsjälar får chansen att genom ett jobb återupprätta sin självkänsla, få arbetskamrater och själv kunna bidra på flera olika plan.

I år fanns det 586 nominerade till Visa vägen-priset, och efter drygt 15000 röster fick de tre arbetsgivarna och tre eldsjälarna med flest röster i regionen en finalplats, där Visa vägen-juryn sedan valde ut en vinnare i respektive kategori.

Visa vägen-juryn består av ordförande Jan Scherman, Svenskt Näringslivs chefekonom Bettina Kashefi, H.K.H. Prins Daniel, LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, ärkebiskop Antje Jackelén samt Samhalls marknadsdirektör Mats Eliasson.

Årets arbetsgivare i regionen "Västkusten" är alltså Allwin som framför allt arbetar med återvinning av mat från livsmedelsbutiker som annars skulle slängas. Den maten blir sedan måltider för människor som är hemlösa eller av andra orsaker inte skulle blivit mätt den dagen. Och de som hämtar och lämnar den här maten är alltså människor som som haft det tufft att få ett jobb på grund av en funktionsnedsättning.

– Varje vecka hämtar vi cirka 15000 kilo mat som sedan körs till olika hjälporganisationer, och samtidigt som vi gör det kan vi via ett samarbete med Samhall se till att människor med funktionsnedsättningar får arbete, säger Simon Eisner som är grundare av Allwin.

– Jag tror att Allwin visat att vi kan skapa hållbara affärsmodeller genom att ha rätt samarbetspartners. Ensam är inte stark, men tillsammans kan vi verkligen förändra samhället och vårt sätt att tänka och agera, säger Simon Eisner.

Årets eldsjäl i regionen heter Ann-Kristin Karlsson och är till vardags koordinator på Torp Köpcenter utanför Uddevalla. I praktiken innebär det att hon är spindeln i nätet och har koll på det mesta som händer i och ikring köpcentret. Det hon får pris för är att hon på ett väldigt engagerat sätt lyfter alla sina medarbetare, och då även de städare från Samhall vars uppgift är att hålla rent och snyggt på köpcentret.

– Jag blev väldigt förvånad när jag blev nominerad, men förmodligen beror det på att jag och mina kollegor har ett arbetssätt där vi är måna om alla och vill att alla ska kunna bli sitt bästa jag, säger Ann-Kristin Karlsson.

– Jag tror det är små enkla saker, som att säga hej, se varandra och hjälpas åt, som gör att människor växer och mår bra, säger Ann-Kristin Karlsson.

Med på scenen finns också två prisutdelare i form av de före detta fotbollspelarna Pontus Kåmark och Tomas Ravelli, som båda spelat i IFK Göteborg och landslaget. Pontus är väl förtrogen med Visa vägen-priset, då han vann just Årets eldsjäl.

– Vår vinst i fjol betydde väldigt mycket för oss. Vi var relativt nystartade och det erkännande vi fick gav oss möjligheten att utveckla våra samarbeten och verksamhet, säger Pontus Kåmark.

Han fortsätter att prata om varför det är så viktigt att alla ska få vara med och utveckla sina talanger och förmågor.

– Tänk om bara de två bästa fick vara med och spela fotboll på rasten, eller tänk om Ravelli spelat på topp och jag varit målvakt? Det är det här det handlar om även i arbetslivet, alla kan vara med och bidra och hitta sin position i laget, säger Pontus Kåmark.

Tomas Ravelli fortsätter att prata om skillnader och likheter mellan arbetsliv och sport.

– Det pratas mycket om konkurrens idag, men jag tror att delaktigheten är ännu viktigare. Just att alla förstår vad som ska göras och drar åt samma håll. Det är så man skapar ett vinnande lag, oavsett om det är sport eller näringslivet, säger Tomas Ravelli.

Även Marie Lundgren får ställa sig på scenen för att berätta sin historia, men först sätter hon tonen och temat för hela prisutdelning genom att medverka i en film med titeln att göra de osynliga synliga. Marie är keramikern från Göteborg som hamnade i en depression som till slut ledde till ett självmordsförsök. Vägen tillbaka var tuff och jobbig på många sätt, men idag arbetar Marie som chef på Samhall och är med och utvecklar andra människor som haft det svårt att få ett jobb på grund av en funktionsnedsättning.

– Många blir chockade när de hör min historia. Men vem som helst kan bli sjuk, därför måste vi våga prata med varandra, säger Marie Lundgren.

För musikinslaget står Alexander Engström som spelar, sjunger och skriver egna låtar. Han är endast 18 år men har redan fått stort genomslag med sin musik. Vi får höra berättelsen om Alexander, som föds med en ovanlig skelletsjukdom som leder till att han blir svårt synskadad.

– Tack vare att musiken så är jag inte längre "killen med en synskada" utan människor inser att jag är duktig på något, och det känns fantastiskt, säger Alexander Engström.

Bilder finns på följande länk, dessa fylls på under kvällen:

För mer information, vänligen kontakta mig

Henrik Fitinghoff, presschef Samhall AB

072-2392052

henrik.fitinghoff@samhall.se

Visa vägen-priset delas ut av Samhall och uppmärksammar de som går i bräschen för personer med funktionsnedsättning och bryter deras utanförskap på arbetsmarknaden.

Priset går till de arbetsgivare och eldsjälar som förstår att det är viktigare att se till vad en människa kan, i stället för till vad de inte kan. Helt enkelt till de som är kloka nog att se till en persons funktionsuppsättningar. Inte för att vara snälla och vilja väl, utan för sin egen verksamhets bästa.

Allmänheten har sagt sitt genom att rösta på sina favoriter och nu utses en regional vinnare i varje kategori av juryn. De regionala vinnarna, nio eldsjälar och nio arbetsgivare, går sedan till en riksfinal där den nationella vinnaren koras på Visa vägen-galan den 25 november.

010-251 89 00http://www.samhall.se

Samhalls viktigaste uppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag. Företaget har över 25 000 medarbetare i hela landet och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighetsskötsel till logistik, tillverkning och omsorg. Samhall ägs av svenska staten och genom åren har omkring 200 000 personer fått jobb inom, och genom, bolaget.