Visa vägen-vinnare prisades i Växjö

Det var skratt, tårar och stående ovationer när de regionala Visa vägen-vinnarna Cecilia Andersson och Spaljisten AB fick ta emot utmärkelserna som Årets eldsjäl och Årets arbetsgivare.

Visa vägen handlar om att lyfta fram de arbetsgivare och eldsjälar som medvetet väljer att se talang och förmåga där andra ser problem, kort sagt de som ser funktion istället för hinder och som insett att alla behövs. Och med nominerade från hela Sverige finns en stor skara som väljer att synliggöra dessa människor som gjorts osynliga på grund av en funktionsnedsättning.

Ofta handlar det om personer som blivit ratade i allt från brännbollslaget i skolan till jobbansökningar, men som tack vare dessa arbetsgivare och eldsjälar får chansen att genom ett jobb återupprätta sin självkänsla, få arbetskamrater och själv kunna bidra på flera olika plan.

I år fanns det 586 nominerade till Visa vägen-priset, och efter drygt 15000 röster fick de tre arbetsgivarna och tre eldsjälarna med flest röster i regionen en finalplats, där Visa vägen-juryn sedan valde ut en vinnare i respektive kategori.

Visa vägen-juryn består av ordförande Jan Scherman, Svenskt Näringslivs chefekonom Bettina Kashefi, H.K.H. Prins Daniel, LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, ärkebiskop Antje Jackelén samt Samhalls marknadsdirektör Mats Eliasson.

Årets arbetsgivare i regionen, som innefattar Blekinge, Kronoberg och Kalmar län, är alltså Spaljisten AB som arbetar med foliering av skivor till bland annat IKEA. Här finns flera medarbetare som både är med i produktionen och städar, och som stått långt ifrån arbetsmarknaden på grund av en funktionsnedsättning men som nu är med och bidrar till Spaljistens framgångar.

– Vi är ett litet företag som verkligen vill göra skillnad för människor, för vi tror att det är viktigt och att det gagnar alla, säger Florim Mustafa.

– Vi försöker se var människor behövs och vad de kan leverera, det är del av vår affärsstrategi och det fungerar, säger Florim Mustafa.

Årets eldsjäl i regionen heter Cecilia Andersson och arbetar till vardags på Arbetsförmedlingen Karlshamn. Och alla som möter Cecilia kan verkligen instämma i att hon är en eldsjäl och brinner för att alla människor ska få vara med och känna sig sedda och behövda.

– Jag är rörd, stolt och hedrad över det här, säger Cecilia Andersson när hon tar emot priset.

– Det handlar om att tro att alla kan och vill göra sitt bästa, och vi får aldrig sluta tro och ge människor chanser att visa vad kan, säger Cecilia Andersson.

Med på scenen som prisutdelare finns också Växjös kommunlaråd Oliver Rosengren.

– Det är en helt fantastisk värme, energi och känsla att få vara här. Jag tycker det är underbart att träffa människor som delar samma vision om hur ett samhället ska se ut, säger Oliver Rosengren.

– Vi jobbar nära Arbetsförmedlingen för att fler ska kunna få möjlighheten att komma ut i arbete, jag tror att det är en väldigt viktig samhällsfunktion där vi från politiken kan bidra, säger Oliver Rosengren.

Marco Insalaco från Växjö fick möjlighet att berätta om sin resa, från arbetslös till att via Samhall få ett jobb på Attendo som servicepersonal.

– Jag känner verkligen att jag kan göra nytta här, att jag behövs, och det är ju jätteviktigt för alla känna sig behövda, säger han från scenen och får en lång värmande applåd.

För musikinslaget står Alexander Engström som spelar, sjunger och skriver egna låtar. Han är endast 18 år men har redan fått stort genomslag med sin musik. Vi får höra berättelsen om Alexander, som föds med en ovanlig skelletsjukdom som leder till att han blir svårt synskadad.

– Tack vare att musiken så är jag inte längre "killen med en synskada" utan människor inser att jag är duktig på något, och det känns fantastiskt, säger Alexander Engström.

Bilder finns på följande länk, dessa fylls på under kvällen:

För mer information, vänligen kontakta mig

Henrik Fitinghoff, presschef Samhall AB

072-2392052

henrik.fitinghoff@samhall.se

Visa vägen-priset delas ut av Samhall och uppmärksammar de som går i bräschen för personer med funktionsnedsättning och bryter deras utanförskap på arbetsmarknaden.

Priset går till de arbetsgivare och eldsjälar som förstår att det är viktigare att se till vad en människa kan, i stället för till vad de inte kan. Helt enkelt till de som är kloka nog att se till en persons funktionsuppsättningar. Inte för att vara snälla och vilja väl, utan för sin egen verksamhets bästa.

Allmänheten har sagt sitt genom att rösta på sina favoriter och nu utses en regional vinnare i varje kategori av juryn. De regionala vinnarna, nio eldsjälar och nio arbetsgivare, går sedan till en riksfinal där den nationella vinnaren koras på Visa vägen-galan den 25 november.

Samhalls viktigaste uppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag. Företaget har över 25 000 medarbetare i hela landet och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighetsskötsel till logistik, tillverkning och omsorg. Samhall ägs av svenska staten och genom åren har omkring 200 000 personer fått jobb inom, och genom, bolaget.