Vision anmäler Eda kommun till Arbetsmiljöverket

Vision har anmält Eda kommun till Arbetsmiljöverket för undermåliga lokaler för den administrativa personalen inom kommunens förskoleverksamhet. Som en följd av detta har både skolchef och kommunchef returnerat sina arbetsmiljöuppgifter till ansvariga politiker

Vision och Lärarförbundet har under en tid varnat för att de lokaler som förskoleadministratörer och förskolechefer sitter i är otjänliga som arbetsplatser.

Facken har utifrån Arbetsmiljölagen ställt krav på nya lokaler, men inte fått gehör från arbetsgivaren. Detta har i sin tur lett till att både ansvarig skolchef och ansvarig kommunchef har returnerat sina arbetsmiljöuppgifter tillbaka till beslutsfattande politiker.

Den 5 maj anmälde därför ansvariga huvudskyddsombud Eda kommun till Arbetsmiljöverket

- Det är oerhört viktigt att berörda medarbetare får sitta i lokaler som inte äventyrar deras hälsa. Vi kommer därför fortsatt att driva frågan med kraft. Det är också anmärkningsvärt att ansvariga chefer har känt sig tvingade att returnera sina arbetsmiljöuppgifter tillbaka till politiken på grund av att politiken inte tar ansvar för arbetsmiljön för dessa medarbetare, säger Visions huvudskyddsombud Svein Opstad.

Anmälan till Arbetsmiljöverket bifogas

För ytterligare kommentarer, kontakta Svein Opstad, ordförande för Vision i Eda och huvudskyddsombud. Tfn: 070 302 44 70 samt mailadress: svein.opstad@fv.vision.se