Vision är ny medlem i PTK

Fackförbundet Vision är ny medlem i förhandlings- och samverkansrådet PTK. Vision har drygt 17 000 medlemmar inom privata verksamheter, som är offentligt finansierade.
Visions förbundsordförande Veronica Magnusson.

PTK är en facklig arbetsmarknadspart med 25 medlemsförbund. Inom PTK samverkar medlemsförbunden i frågor om pension och försäkringar under och efter arbetslivet, inflytande, arbetsmiljö och omställning. Vid föregående årsskifte hade de 25 medlemsförbunden närmare 950 000 medlemmar i privat tjänst. När Vision nu går med i PTK ökar medlemsantalet med ytterligare 17 000 medlemmar, vilket gör Vision till det sjätte största förbundet inom PTK.

- Det här är mycket bra för Visions medlemmar inom privata verksamheter, så som HVB-hem, vårdbolag, avfalls- och energibolag. Genom att ingå i PTK får Vision bättre möjligheter att representera våra medlemmars intressen och vi kan påverka villkoren i viktiga frågor som pensioner och omställning, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

- Vi har haft ett mycket gott samarbete med Vision när de anslöt sig till huvudavtalet. Det är glädjande att vi nu får välkomna Vision in i PTK-familjen. Inom PTK samverkar medlemsförbunden i förhandlingar om några av de största kollektivavtalen på svensk arbetsmarknad. Det är positivt för vår förhandlingsstyrka att PTK:s förbund nu samlar närmare en miljon medlemmar, säger Martin Linder, ordförande i PTK.

Medlemskapet trädde i kraft den 1 januari 2023.

För ytterligare frågor, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24 eller Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef i Vision, tfn 070- 584 99 29.

Kontakt PTK: Emilia Emtell, kommunikationschef, tfn 073-745 36 03.

Visions förbundsordförande Veronica Magnusson.
Martin Linder, ordförande PTK.