Vision: ”Drömjobben ska finnas i välfärden”

Vision medverkar på Stora Samhällsgalan i dag för att synliggöra och lyfta goda insatser inom välfärden. Visions ordförande Veronica Magnusson har bland annat suttit i juryn för utmärkelsen ”Årets offentliga ledare” och hoppas att galan kan bidra till att göra unga akademiker nyfikna på jobben i välfärden.

– Visions medlemmar är stolta, känner stor arbetsglädje och gör viktiga insatser i välfärdssektorn varje dag. Det vill vi vara med och lyfta fram, så att goda insatser belönas, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Vision arbetar aktivt för ett mänskligt arbetsliv, där ledarskapet är en av flera nycklar. Vi anser att välfärdens arbetsgivare måste bli bättre på att ta hand om medarbetarnas kompetens och engagemang. För att det ska kunna ske krävs ett närvarande chefskap.

– Chefer behöver tid och ett rimligt antal medarbetare för att kunna involvera sina medarbetare. Det är också viktigt för att förebygga stress och ohälsa, säger Veronica Magnusson.

– I det arbetet har Vision varit pådrivande och påverkat genom initiativ runt om på arbetsplatserna. Vi ser nu resultat i form av att allt fler kommuner, landsting och regioner jobbar med att ta fram riktmärken för hur stora personalgrupper chefer kan ha, säger Veronica Magnusson.

Stora Samhällsgalan arrangeras av Dagens samhälle och äger rum i Stockholm den 16 maj.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, tfn 070 746 21 24

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 195 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Abonnera på våra pressmeddelanden.