Vision: ”Drömjobben ska finnas i välfärden”

Vision medverkar på Stora Samhällsgalan i dag för att synliggöra och lyfta goda insatser inom välfärden. Visions ordförande Veronica Magnusson har bland annat suttit i juryn för utmärkelsen ”Årets offentliga ledare” och hoppas att galan kan bidra till att göra unga akademiker nyfikna på jobben i välfärden.

– Visions medlemmar är stolta, känner stor arbetsglädje och gör viktiga insatser i välfärdssektorn varje dag. Det vill vi vara med och lyfta fram, så att goda insatser belönas, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Vision arbetar aktivt för ett mänskligt arbetsliv, där ledarskapet är en av flera nycklar. Vi anser att välfärdens arbetsgivare måste bli bättre på att ta hand om medarbetarnas kompetens och engagemang. För att det ska kunna ske krävs ett närvarande chefskap.

– Chefer behöver tid och ett rimligt antal medarbetare för att kunna involvera sina medarbetare. Det är också viktigt för att förebygga stress och ohälsa, säger Veronica Magnusson.

– I det arbetet har Vision varit pådrivande och påverkat genom initiativ runt om på arbetsplatserna. Vi ser nu resultat i form av att allt fler kommuner, landsting och regioner jobbar med att ta fram riktmärken för hur stora personalgrupper chefer kan ha, säger Veronica Magnusson.

Stora Samhällsgalan arrangeras av Dagens samhälle och äger rum i Stockholm den 16 maj.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, tfn 070 746 21 24

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 195 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Internationellt seminarium: Ska facket driva frågor om mens och migration?10.10.2018 10:24Pressmeddelande

Välkommen till ett seminarium fredagen den 12 oktober där Visions förbundsordförande Veronica Magnusson pratar om sin syn på fackligt internationellt solidaritetsarbete. Veronica Magnusson från Valdemarsvik jobbade tidigare inom socialtjänsten i Norrköpings kommun. Idag är hon vice ordförande i en av världens största fackliga organisationer, Public Services International (PSI), med 20 miljoner medlemmar i 150 länder.

Socialchefsrapport 2018: Drömjobb i framtidens socialtjänst1.10.2018 07:30Nyheter

Vision organiserar 30 000 medlemmar och 450 olika titlar inom socialt arbete. Vi gör årligen en enkät bland landets socialchefer för att följa upp förutsättningar för socialtjänsterna samt villkoren för socialcheferna. Årets Socialchefsrapport visar att rekryteringsläget fortfarande är tufft. Över hälften av socialcheferna uppger att det generellt är svårt att rekrytera personal till socialtjänstens verksamheter.