Vision: ”Eva Nordmark har unik kunskap om framtidens arbetsliv”

Vision gratulerar Eva Nordmark till utnämningen som ny arbetsmarknadsminister. Det är ett klokt och smart val, som är bra för Sverige, säger Veronica Magnusson, Visions förbundsordförande.

- Eva Nordmark har en unik kunskap, erfarenhet och förståelse för arbetsmarknadspolitik både nationellt och internationellt. Det är bra för Visions medlemmar, säger Veronica Magnusson.

- Vision ser fram emot att samarbeta kring de viktiga utmaningar vi ser i arbetslivet. Det handlar till exempel om de enorma förändringar som sker på arbetsmarknaden i form av digitalisering och automatisering, och de krav det ställer på medarbetarna att hänga med i utvecklingen inom sina yrken. Visions medlemmar är nycklar i den spännande tid och omställning som statsminstern i dag tog upp i sin regeringsförklaring.

- Arbetsmarknadens parter och politiken har en viktigt uppgift att tillsammans forma ett mänskligare arbetsliv. Ett arbetsliv där medarbetarna kan må bra och har möjlighet att ställa om mitt i livet genom kompetensutveckling och förutsättningar för nytt lärande. I det arbetet kommer Eva Nordmark att spela en viktig roll, avslutar Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24.

Veronica Magnusson

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision: Äldreomsorgschefer bör frånsäga sig sina arbetsmiljöuppgifter14.5.2020 12:41:15 CESTPressmeddelande

Vision uppmanar idag chefsmedlemmar i äldreomsorgen att returnera sina arbetsmiljöuppgifter om de anser att det saknas tillräckliga resurser, befogenheter eller kunskap för att kunna utföra dessa uppgifter. Vision skickar också ett öppet brev till socialminister Lena Hallengren och Anders Knape, ordförande för Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, där förbundet påpekar att SKR och arbetsgivarna har misslyckats med att ge chefer i äldreomsorgen förutsättningar att utföra sina arbetsmiljöuppgifter.

Ny enkät: Chefer i äldreomsorgen saknar resurser för en säker arbetsmiljö13.5.2020 11:16:00 CESTPressmeddelande

När Vision frågade 570 enhetschefer inom kommunal äldreomsorg om deras möjligheter att fullt ut förebygga smitta av Covid-19 svarade knappt hälften att skyddsutrustningen är tillräcklig. Nästan en fjärdedel av cheferna har funderat på att returnera sina arbetsmiljöuppgifter till en överordnad chef då de saknar resurser för att skapa en säker arbetsmiljö för sin personal.