Vision: ”Eva Nordmark har unik kunskap om framtidens arbetsliv”

Vision gratulerar Eva Nordmark till utnämningen som ny arbetsmarknadsminister. Det är ett klokt och smart val, som är bra för Sverige, säger Veronica Magnusson, Visions förbundsordförande.

- Eva Nordmark har en unik kunskap, erfarenhet och förståelse för arbetsmarknadspolitik både nationellt och internationellt. Det är bra för Visions medlemmar, säger Veronica Magnusson.

- Vision ser fram emot att samarbeta kring de viktiga utmaningar vi ser i arbetslivet. Det handlar till exempel om de enorma förändringar som sker på arbetsmarknaden i form av digitalisering och automatisering, och de krav det ställer på medarbetarna att hänga med i utvecklingen inom sina yrken. Visions medlemmar är nycklar i den spännande tid och omställning som statsminstern i dag tog upp i sin regeringsförklaring.

- Arbetsmarknadens parter och politiken har en viktigt uppgift att tillsammans forma ett mänskligare arbetsliv. Ett arbetsliv där medarbetarna kan må bra och har möjlighet att ställa om mitt i livet genom kompetensutveckling och förutsättningar för nytt lärande. I det arbetet kommer Eva Nordmark att spela en viktig roll, avslutar Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24.

Veronica Magnusson

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 197 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision: Chefer har för lite inflytande över välfärdens digitaliseringsarbete12.11.2019 07:59:26 CETPressmeddelande

En kommande rapport från Vision pekar på att medarbetare och chefer i kommuner och regioner inte känner sig delaktiga i arbetet med att utveckla nya digitala och tekniska lösningar. 70 procent av medarbetarna i kommuner och regioner upplever att de har begränsat inflytande vid utveckling eller inköp av it-system. Vision ser en risk för att digitaliseringsarbetet går trögt och att utvecklingsprojekt blir kostsamma och drar ut på tiden.

"I am not a typing machine" - Report on the Professional Status of Medical Secretaries in Nordic Health Care9.10.2019 07:45:00 CESTPressmeddelande

Idag råder brist på medicinska sekreterare i den nordiska hälso- och sjukvården och många i yrkesgruppen kommer att gå i pension de kommande åren. Attraktiviteten i yrket behöver öka och lön och arbetsvillkor måste rimma bättre med de höga kompetenskraven i yrket. Det är slutsatsen i den rapport om medicinska sekreterare i Norden som Vision har genomfört.