Vision först ut med klimatombud på arbetsplatserna

Med målet att minska arbetsplatsernas klimatavtryck inför Vision nu som första fackförbund en ny roll för förtroendevalda. Steget tas för att medlemmarna påverkas av omställningen och att arbetslivet är en viktig arena för förändring.

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision. Foto: Gustav Gräll

– Fackföreningsrörelsen har en viktig roll att spela i klimatomställningen. Facket har varit den positiva kraften i många stora förändringar som är kopplade till arbetslivet. Vi tar det här steget för att bli relevanta för både dagens och morgondagens medlemmar, säger Veronica Magnusson, ordförande i Vision.

Genom att inrätta särskilda ombud blir klimatfrågorna nu en tydligare del i Visions fackliga arbete. Ombuden ska bland annat bidra till att öka kunskapen om klimatfrågor, identifiera åtgärder som behöver vidtas på arbetsplatsen och påverka arbetsgivaren att genomföra insatser som minskar klimatavtrycket.

– Vi inför klimatombud för att ge våra medlemmar verktyg att påverka omställningen till ett förnybart samhälle, och för att de ska för få inflytande över förändringar på sina arbetsplatser. Arbetslivet har en avgörande roll i att minska vår påverkan på klimatet, säger Veronica Magnusson.

Vision organiserar tjänstemän inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplade till välfärden. Många av dessa har till uppgift att omsätta Sveriges klimatpolitik i praktiken. Förbundet motiverar steget med att medlemmarnas villkor redan påverkas eller kommer att påverkas av klimatomställningen. Att många medlemmar arbetar inom kommuner och regioner, med ett stort ansvar för att minska klimatpåverkan, menar Vision gör frågan särskilt angelägen för förbundet.

– Arbetslivet har en nyckelroll i omställningen till ett hållbart samhälle. Inte minst regioner och kommuner, där många av våra medlemmar finns, har ett stort ansvar för att minska utsläppen. Vi vill påverka och bidra i det förändringsarbete som måste ske, säger Veronica Magnusson.

Läs mer: vision.se/klimatombud

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24 eller Victoria Hellström, projektledare för klimatombud, tfn 073- 807 22 03.

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision. Foto: Gustav Gräll

Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Välfärdens krigs- och beredskapsavtal har uppdaterats27.6.2022 09:01:00 CEST | Pressmeddelande

SKR och Sobona har tillsammans med de fackliga organisationerna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- och beredskapstillstånd, KB-avtalet. - Omvärldsläget har medfört ett behov av att uppdatera avtalet för krigs- och beredskapstillstånd. Det är en av många pusselbitar för att stärka välfärdssektorns beredskapsförmåga, säger Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef på Vision. Coronapandemi, krig i Europa och en svensk NATO-ansökan har på kort tid förändrat synen på Sveriges försvars- och beredskapsförmåga. Med hänsyn till totalförsvarets och folkförsörjningens behov i händelse av krig har parterna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- eller beredskapstillstånd. - Välfärdssektorn nu har en samlad kollektivavtalstäckning för normalläge, krisläge och krigs- och beredskapstillstånd. Det är viktigt att ha avtal som är anpassade för den situation som råder och att medarbetare och chefer vet vilka villkor som gäller, säger Eva-Lotta Nilsson. Uppdateringen av av