Vision fortsätter att växa - nu är vi 199 000 medlemmar starka

Visions medlemsantal ökar för nionde året i rad, nu är vi hela 199 000 medlemmar. Över en fjärdedel av de nya medlemmarna är 30 år eller yngre. Det är en trend som har förstärkts de senaste tio åren.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

- Jag är oerhört stolt över att vi fortsätter växa när vi nu går in i det nya decenniet! Vi har haft en tydlig målsättning att göra skillnad på arbetsplatserna och i samhällsdebatten genom att öka i facklig styrka, därför är det glädjande att vi växer nu för nionde året i rad. Tillsammans skapar vi ett starkare Vision med större möjligheter att påverka på arbetsplatserna och i arbetslivet, säger Visions förbundsordförande Veronica Magnusson.

Förra året valde 23 152 personer att gå med i Vision. Bland de nya medlemmarna finns såväl yrkesverksamma som studenter. Andelen medlemmar som är 30 år eller yngre ökar stadigt och stod förra året för 28 procent av de nya medlemmarna. Chefer, socialsekreterare och administratörer är de yrkesgrupper som ökar mest.

Bakom framgångarna finns ett långsiktigt och strategiskt arbete med en ökad facklig närvaro och synlighet på arbetsplatser, universitet och högskolor. Det lokala engagemanget lägger grunden för medlemmarnas inflytande och handlingskraft på arbetsplatsen.

- Under 2020 kommer Vision fortsätta att driva på för ett mänskligare arbetsliv med ökad hållbarhet; social, ekonomisk och miljömässig. Det handlar till exempel om att öka medlemmarnas inflytande över löner och villkor men också om att utveckla medarbetarnas kompetenser när arbetslivet ställer om, säger Veronica Magnusson.

- Visions medlemmar ska vara med och forma framtidens arbetsliv. Medlemmarna har kompetensen och idéerna om hur välfärden kan utvecklas så att servicen till medborgarna kan bli ännu bättre. Detta behöver arbetsgivarna ta tillvara och utveckla ännu mer, säger Veronica Magnusson.

Visions medlemmar finns inom yrken som leder, utvecklar och administrerar välfärden. Vi är det största chefsförbundet inom välfärden. Våra medlemmar jobbar i kommuner, regioner, privata företag och kyrkor.

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070 – 746 21 24.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision: Äldreomsorgschefer bör frånsäga sig sina arbetsmiljöuppgifter14.5.2020 12:41:15 CESTPressmeddelande

Vision uppmanar idag chefsmedlemmar i äldreomsorgen att returnera sina arbetsmiljöuppgifter om de anser att det saknas tillräckliga resurser, befogenheter eller kunskap för att kunna utföra dessa uppgifter. Vision skickar också ett öppet brev till socialminister Lena Hallengren och Anders Knape, ordförande för Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, där förbundet påpekar att SKR och arbetsgivarna har misslyckats med att ge chefer i äldreomsorgen förutsättningar att utföra sina arbetsmiljöuppgifter.

Ny enkät: Chefer i äldreomsorgen saknar resurser för en säker arbetsmiljö13.5.2020 11:16:00 CESTPressmeddelande

När Vision frågade 570 enhetschefer inom kommunal äldreomsorg om deras möjligheter att fullt ut förebygga smitta av Covid-19 svarade knappt hälften att skyddsutrustningen är tillräcklig. Nästan en fjärdedel av cheferna har funderat på att returnera sina arbetsmiljöuppgifter till en överordnad chef då de saknar resurser för att skapa en säker arbetsmiljö för sin personal.