Vision: Hatkampanjer mot socialtjänsten hotar barns rättigheter

Arbetsgivare och myndigheter måste stärka sitt säkerhetsarbete så att socialsekreterare inte skräms från att alltid stå upp för barns bästa. Det anser fackförbundet Vision, som organiserar många av landets socialsekreterare.
Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision. Foto: Johanna Jansson

I SVT Aktuellt nyligen lyfte ordförande för riksorganisationen GAPF, som arbetar mot hedersförtryck, att desinformationskampanjer mot socialtjänsten riskerar att underminera arbetet för att skydda utsatta barn och unga.

Vision har länge uppmärksammat problemen med hot, trakasserier och våld mot anställda i socialtjänsten. En påverkan som ofta har som syfte att tysta och skrämma anställda i deras yrkesutövning.

- Genom att göra barnkonventionen till lag och införa Lex lilla hjärtat har Sverige tagit viktiga steg för att stärka barnrättsperspektivet i socialtjänsten. Nu riskerar organiserade hatkampanjer att skrämma anställda från att stå upp för barns bästa, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

- Kampanjerna med riktad desinformation är samhällsfarliga eftersom de undergräver våra medlemmars möjligheter att följa lagen. De skadar tilliten till socialtjänsten, som är en bärande del i samhällskontraktet. Arbetsgivare behöver utveckla sitt säkerhetsarbete, inte minst det digitala. Säkerhet handlar om att förebygga genom larm och tydliga rutiner – men också om att vara ute i sociala kanaler och bemöta det som skrivs och sprids om socialtjänsten på Tik tok och Youtube, säger Veronica Magnusson.

Vision uppmanar landets kommuner:

• Utveckla det digitala säkerhetsarbetet genom bevakning och riskbedömning av innehåll på sociala medier.
  • Polisanmäl alla hot och kränkningar.

Regeringen behöver:

• Införa den straffskärpningsgrund som föreslogs i Blåljusutredningen (SOU 2018:2), där man som en försvårande omständighet vid bedömningen av straffvärdet beaktar att någon utsatts med anledning av dennes yrkesutövning.
  • Utreda hur det straffrättsliga skyddet kan stärkas gällande diffusa hot och trakasserier på jobbet.
  • Se över och förstärka möjligheten att få skyddade personuppgifter med anledning av yrkesutövning.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, tfn 070- 746 21 24.

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision. Foto: Johanna Jansson