Vision: Kommunernas goda ekonomi måste användas till satsningar på äldreomsorgen

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) visar i sin ekonomiska rapport på stora ekonomiska överskott i kommuner och regioner. Vision menar att kommunernas goda ekonomi måste användas för att stärka äldreomsorgen. Nu krävs satsningar på ledarskapet, på digital teknik och på ökad samverkan mellan regioner och kommuner.
"Vi måste se satsningar på ledarskap, på digitalisering och på samverkan som investeringar som betalar sig i form av en bättre arbetsmiljö och mer attraktiva jobb", säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

-  Det är dags att använda de riktade statsbidragen så att äldreomsorgen kan stärkas. Det är rimligt  att lokala politiker säkerställer att pengarna inte läggs på hög eller används på fel sätt, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

-  SKR pekar i sin rapport på att kommunerna inte vågar binda upp pengarna i ökade driftkostnader. Men det är viktigt att se satsningar på ledarskap, på digitalisering och på ökad samverkan som investeringar som betalar sig i form av en bättre arbetsmiljö och mer attraktiva jobb. Det handlar inte om kortsiktiga förbättringar utan om långsiktiga investeringar, säger Veronica Magnusson.

- Vi kommer att se en kraftig ökning av medborgare över 80 år under kommande decennier. Då behöver vi insatser och omsorg för äldre som verkligen fungerar. Kommunerna måste satsa på bra välfärdsteknik och kompetensutveckling – och med det måste det följa förutsättningar för medarbetare och chefer att göra jobbet, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.

Våra 212 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.