Vision: Kommunernas goda ekonomi måste användas till satsningar på äldreomsorgen

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) visar i sin ekonomiska rapport på stora ekonomiska överskott i kommuner och regioner. Vision menar att kommunernas goda ekonomi måste användas för att stärka äldreomsorgen. Nu krävs satsningar på ledarskapet, på digital teknik och på ökad samverkan mellan regioner och kommuner.

"Vi måste se satsningar på ledarskap, på digitalisering och på samverkan som investeringar som betalar sig i form av en bättre arbetsmiljö och mer attraktiva jobb", säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

-  Det är dags att använda de riktade statsbidragen så att äldreomsorgen kan stärkas. Det är rimligt  att lokala politiker säkerställer att pengarna inte läggs på hög eller används på fel sätt, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

-  SKR pekar i sin rapport på att kommunerna inte vågar binda upp pengarna i ökade driftkostnader. Men det är viktigt att se satsningar på ledarskap, på digitalisering och på ökad samverkan som investeringar som betalar sig i form av en bättre arbetsmiljö och mer attraktiva jobb. Det handlar inte om kortsiktiga förbättringar utan om långsiktiga investeringar, säger Veronica Magnusson.

- Vi kommer att se en kraftig ökning av medborgare över 80 år under kommande decennier. Då behöver vi insatser och omsorg för äldre som verkligen fungerar. Kommunerna måste satsa på bra välfärdsteknik och kompetensutveckling – och med det måste det följa förutsättningar för medarbetare och chefer att göra jobbet, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Nynäshamn3.6.2021 10:14:20 CEST | Pressmeddelande

I dag har Vision i Nynäshamn skickat ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer. – En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. I dag tar vissa chefer ansvar för över 40 medarbetare. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Thomas Johansson, ordförande för Vision i Nynäshamn. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Nynäshamn är en av de kommuner som är först ut i Visions initiativ till en riksomfattande dialog med k

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Örebro kommun2.6.2021 10:02:40 CEST | Pressmeddelande

I dag skickar Vision i Örebro ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer. – En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. Många upplever i dag stark stress och känner en oro över att inte räcka till. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Emma Bernhult, ordförande Vision Örebro. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Örebro är en av de kommuner som är först ut i Visions initiativ till en riksomfattande dialog med