Vision kraftsamlar för arbetstidsmodell för äldre

Idag den 28 april skickar 32 avdelningar och klubbar inom Vision område Väst in en förhandlingsframställan till sina arbetsgivare. Syftet är att starta en dialog om hur medarbetarna ska orka arbeta ett helt arbetsliv. Vision erbjuder en modell för att hantera ett förlängt arbetsliv.

Modellen kallas för 80-90-100 och går ut på att äldre arbetstagare ges möjlighet att gå ner i arbetstid till 80 procent och få 90 procent i lön samt 100 procent i pensionsavsättning. Arbetstidsförkortningen ger medarbetarna möjlighet att orka med arbetsbelastning, få tid till återhämtning och bidra när de är på jobbet.

Det kan underlätta kompetens- och generationsväxling på arbetsplatsen då personal som är svår att ersätta kan arbeta kvar längre. Arbetsgivaren kan upplevas mer attraktiv med ett sådant avtal.

- Genom att man möjliggör 80-90-100 för äldre arbetstagare så ger man organisationer tid att hantera personalförsörjningen mer hållbart, säger Marika Fransson, ordförande Visions Halmstad

Förändringar i pensionssystemet gör att dagens medarbetare förväntas arbeta allt längre. Från 2020 kan vi arbeta till 68 år och från 2023 till 69 år. Många av Visions medlemmar skulle vilja gå i pension tidigare, samtidigt upplever de att de måste arbeta kvar för att få en pension som det går att leva på.

- Att i slutet på sitt yrkesliv kunna få arbeta något mindre utan att det påverkar min ekonomi för mycket. Att arbetsgivare kan ge medarbetare bra villkor och ändå kunna få behålla värdefull personal ytterligare några år, säger Håkan Gerenmark, tidigare ordförande för Vision i Skara stift där man har infört modellen.

Vision menar att med dagens slimmade verksamheter inom kommuner och regioner saknas utrymme för naturlig återhämtning. Alltför få arbetsgivare anpassar arbetsuppgifter utifrån äldre medarbetares behov. Vi ser allt fler medlemmar som hamnar i rehabilitering som inte orkar arbeta längre och där den gemensamma nämnaren är ålder. Samtidigt har arbetsgivaren arbetsmiljöansvar för alla, oavsett ålder.

Alla medarbetare ska ha möjlighet att vara med och bidra genom hela arbetslivet.

För ytterligare kommentarer kontakta:

Lisbeth Larsson, Vara, 051231776

Carina Widell, Svenska Kyrkan, 0705146056

Marika Fransson, Halmstad, 070-5936257

Reagan Andersson, Stenungsund, 0303-738262

Jennie Andersson, Härryda, 0317246342

Förhandlingsframställan skickas till följande arbetsgivare:

Uddevalla kommun

Vara kommun

HEM, Halmstad Energi & Miljö klubb

Irena Aracic Samordnare Visions center i Göteborg 031 857 415

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision: Dåliga förutsättningar för upphandlare gör det svårare att nå hållbarhetsmålen24.2.2021 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Offentlig upphandling är ett viktigt redskap för att nå de globala målen i Agenda 2030 och världens åtaganden enligt Parisavtalet. Men många upphandlare saknar förutsättningar att arbeta strategiskt, visar en ny undersökning från fackförbundet Vision. Hög arbetsbelastning, otydliga mål och brist på kompetensutveckling sätter käppar i hjulet för hållbarhetsarbetet.

Hållbara krav - en rapport om offentlig upphandling24.2.2021 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Offentlig upphandling omsätter årligen minst 780 miljarder kronor. Det motsvarar närmare en femtedel av BNP. Upphandling är avgörande för att nå ökad social och miljömässig hållbarhet, och därmed de globala målen i Agenda 2030 och Parisavtalet. Denna undersökning bland Visions medlemmar som arbetar som upphandlare visar att kommuner och regioner har stora möjligheter att strategiskt använda sitt inköpsarbete för att nå ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Samtidigt speglar svaren en frustration över att upphandlingen inte används som ett strategiskt verktyg i tillräckligt hög utsträckning. Dels handlar det om det faktiska utrymmet att jobba med detta – anställda måste ha rimlig arbetsbelastning och tillräckliga stödresurser för att kunna bidra i hållbarhetsarbetet på ett bättre sätt.

Jämställda villkor nödvändigt för att bryta stressrelaterad ohälsa11.2.2021 11:22:30 CET | Pressmeddelande

Vision välkomnar regeringens fokus på jämställdhet i den nya arbetsmiljöstrategin. Vision har under lång tid pekat på de ojämställda förutsättningarna för chefer och medarbetare i den kvinnodominerade omsorgen. Det handlar om dåliga villkor för ledarskapet, stress och en orimligt hög arbetsbelastning. Brister som drabbar såväl den enskilde medarbetaren som omsorgstagare och medborgarna i verksamheterna.