Vision kraftsamlar för arbetstidsmodell för äldre

Idag den 28 april skickar 32 avdelningar och klubbar inom Vision område Väst in en förhandlingsframställan till sina arbetsgivare. Syftet är att starta en dialog om hur medarbetarna ska orka arbeta ett helt arbetsliv. Vision erbjuder en modell för att hantera ett förlängt arbetsliv.

Modellen kallas för 80-90-100 och går ut på att äldre arbetstagare ges möjlighet att gå ner i arbetstid till 80 procent och få 90 procent i lön samt 100 procent i pensionsavsättning. Arbetstidsförkortningen ger medarbetarna möjlighet att orka med arbetsbelastning, få tid till återhämtning och bidra när de är på jobbet.

Det kan underlätta kompetens- och generationsväxling på arbetsplatsen då personal som är svår att ersätta kan arbeta kvar längre. Arbetsgivaren kan upplevas mer attraktiv med ett sådant avtal.

- Genom att man möjliggör 80-90-100 för äldre arbetstagare så ger man organisationer tid att hantera personalförsörjningen mer hållbart, säger Marika Fransson, ordförande Visions Halmstad

Förändringar i pensionssystemet gör att dagens medarbetare förväntas arbeta allt längre. Från 2020 kan vi arbeta till 68 år och från 2023 till 69 år. Många av Visions medlemmar skulle vilja gå i pension tidigare, samtidigt upplever de att de måste arbeta kvar för att få en pension som det går att leva på.

- Att i slutet på sitt yrkesliv kunna få arbeta något mindre utan att det påverkar min ekonomi för mycket. Att arbetsgivare kan ge medarbetare bra villkor och ändå kunna få behålla värdefull personal ytterligare några år, säger Håkan Gerenmark, tidigare ordförande för Vision i Skara stift där man har infört modellen.

Vision menar att med dagens slimmade verksamheter inom kommuner och regioner saknas utrymme för naturlig återhämtning. Alltför få arbetsgivare anpassar arbetsuppgifter utifrån äldre medarbetares behov. Vi ser allt fler medlemmar som hamnar i rehabilitering som inte orkar arbeta längre och där den gemensamma nämnaren är ålder. Samtidigt har arbetsgivaren arbetsmiljöansvar för alla, oavsett ålder.

Alla medarbetare ska ha möjlighet att vara med och bidra genom hela arbetslivet.

För ytterligare kommentarer kontakta:

Lisbeth Larsson, Vara, 051231776

Carina Widell, Svenska Kyrkan, 0705146056

Marika Fransson, Halmstad, 070-5936257

Reagan Andersson, Stenungsund, 0303-738262

Jennie Andersson, Härryda, 0317246342

Förhandlingsframställan skickas till följande arbetsgivare:

Uddevalla kommun

Vara kommun

HEM, Halmstad Energi & Miljö klubb

Irena Aracic Samordnare Visions center i Göteborg 031 857 415

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Nynäshamn3.6.2021 10:14:20 CEST | Pressmeddelande

I dag har Vision i Nynäshamn skickat ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer. – En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. I dag tar vissa chefer ansvar för över 40 medarbetare. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Thomas Johansson, ordförande för Vision i Nynäshamn. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Nynäshamn är en av de kommuner som är först ut i Visions initiativ till en riksomfattande dialog med k

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Örebro kommun2.6.2021 10:02:40 CEST | Pressmeddelande

I dag skickar Vision i Örebro ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer. – En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. Många upplever i dag stark stress och känner en oro över att inte räcka till. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Emma Bernhult, ordförande Vision Örebro. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Örebro är en av de kommuner som är först ut i Visions initiativ till en riksomfattande dialog med