Vision kräver likvärdig friskvård för medarbetare i Karlstads kommun

Inom vård- och omsorgsförvaltningen jobbar det flest kvinnor och här finns också kommunens högsta sjuktal. Samtidigt erbjuder förvaltningen inte friskvårdstid till sina medarbetare, något som andra förvaltningar i erbjuder. Vision kräver nu att friskvårdtid ska erbjudas likvärdigt inom hela kommunen.

Katarina Carlsson. Foto: Privat

Vision uppmärksammade under 2021 att friskvårdsbidrag och friskvårdstid såg olika ut i förvaltningarna i Karlstad kommun. Under hösten 2021 hade Vision och arbetsgivaren givande och bra diskussioner där man beslutade att de ojämlika friskvårdsbidragen skulle bort.

- Vision är tacksamma över att politiken i år dubblat friskvårdsbidraget men vi kan konstarera att det fortfarande finns skillnader gällande friskvårdstid, säger säger Katarina Carlsson, avdelningsordförande för Vision i Karlstads kommun.

- Det är helt oacceptabelt ur ett jämställdhetsperspektiv att kommunens medarbetare på vård- och omsorgsförvaltningen inte erbjuds friskvårdstid eller kompensation om friskvårdstid av verksamhetsskäl inte går att lägga ut, säger Katarina Carlsson.

Visions kräver att:

• Friskvårdstid, och möjligheterna till att nyttja den, skall erbjudas och skall vara likvärdig i samtliga förvaltningar.

• Friskvårdstiden tillåts att användas efter individens förmåga och behov.

För mer information kontakta Katarina Carlsson, avdelningsordförande för Vision i Karlstads kommun. Tfn: 054-540 4757 eller 070-00 10 207

Katarina Carlsson. Foto: Privat

Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Stora löneskillnader mellan chefer i Västernorrland18.5.2022 07:20:00 CEST | Pressmeddelande

Chefen i Fokus har kartlagt medellönen år 2021 för en rad olika enhetschefer i kommunerna. Statistiken visar att snittlönen varierar mycket beroende på var i landet man jobbar. Skillnaderna är också tydliga mellan kommunerna i Västernorrland. Exempelvis är medellönen för en chef inom äldreomsorgen 44 327 kronor per månad i Timrå, och 39 217 i Sollefteå. Här kan du ta del löneskillnader för enhetschefer i kommuner i länet, och jämförelser kan också göras med andra delar av landet: Lista: Så ser lönerna ut för enhetschefer i kommunerna — Vision Lön är en viktig fråga för Visions medlemmar, som organiserar chefer och tjänstemän inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden. Vi har lokala fackliga företrädare som kan ställa upp på intervju om löneskillnaderna och hur det kan påverka kompetensförsörjningen i kommunerna. Kontakta Ulrica Näsström, ulrica.nasstrom@vision.se eller 070 313 56 65, ombudsman på det center där Västernorrland ingår.

Stora löneskillnader mellan chefer i Jämtland18.5.2022 07:06:00 CEST | Pressmeddelande

Chefen i Fokus har kartlagt medellönen år 2021 för en rad olika enhetschefer i kommunerna. Statistiken visar att snittlönen varierar mycket beroende på var i landet man jobbar. Skillnaderna är också tydliga mellan kommunerna i Jämtlands län. Exempelvis är medellönen för en chef inom äldreomsorgen 49 146 kronor per månad i Åre, och 39 270 i Strömsund. Här kan du ta del löneskillnader för enhetschefer i kommuner i länet, och jämförelser kan också göras med andra delar av landet: Lista: Så ser lönerna ut för enhetschefer i kommunerna — Vision Lön är en viktig fråga för Visions medlemmar, som organiserar chefer och tjänstemän inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden. Vi har lokala fackliga företrädare som kan ställa upp på intervju om löneskillnaderna och hur det kan påverka kompetensförsörjningen i kommunerna. Kontakta Ulrica Näsström, ulrica.nasstrom@vision.se eller 070 313 56 65, ombudsman på det center där Jämtland ingår.

Stora löneskillnader mellan chefer i Uppsala län18.5.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Chefen i Fokus har kartlagt medellönen år 2021 för en rad olika enhetschefer i kommunerna. Statistiken visar att snittlönen varierar mycket beroende på var i landet man jobbar. Skillnaderna är också tydliga mellan kommunerna i Uppsala län. Exempelvis är medellönen för en chef inom äldreomsorgen i Enköping 55 512 kronor per månad, och 45 120 i Heby. Här kan du ta del löneskillnader för enhetschefer i kommuner i länet, och jämförelser kan också göras med andra delar av landet: Lista: Så ser lönerna ut för enhetschefer i kommunerna — Vision Lön är en viktig fråga för Visions medlemmar, som organiserar chefer och tjänstemän inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden. Vi har lokala fackliga företrädare som kan ställa upp på intervju om löneskillnaderna och hur det kan påverka kompetensförsörjningen i kommunerna. Kontakta Jan Andersson, jan.andersson@vision.se eller 073 058 45 86, ombudsman på det center där Uppsala ingår.

Stora löneskillnader mellan chefer i Kalmar län18.5.2022 06:59:00 CEST | Pressmeddelande

Chefen i Fokus har kartlagt medellönen år 2021 för en rad olika enhetschefer i kommunerna. Statistiken visar att snittlönen varierar mycket beroende på var i landet man jobbar. Skillnaderna är också tydliga mellan kommunerna i Kalmar län. Exempelvis är medellönen för en chef inom äldreomsorgen 46 665 kronor per månad Mönsterås, och 33 350 i Västervik. Här kan du ta del löneskillnader för enhetschefer i kommuner i länet, och jämförelser kan också göras med andra delar av landet: Lista: Så ser lönerna ut för enhetschefer i kommunerna — Vision Lön är en viktig fråga för Visions medlemmar, som organiserar chefer och tjänstemän inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden. Vi har lokala fackliga företrädare som kan ställa upp på intervju om löneskillnaderna och hur det kan påverka kompetensförsörjningen i kommunerna. Kontakta Karolina Sundqvist, karolina.sundqvist@vision.se eller 070 285 48 38, samordnare på det center där Kalmar ingår.

Stora löneskillnader mellan chefer i VGR18.5.2022 06:58:00 CEST | Pressmeddelande

Chefen i Fokus har kartlagt medellönen år 2021 för en rad olika enhetschefer i kommunerna. Statistiken visar att snittlönen varierar mycket beroende på var i landet man jobbar. Skillnaderna är också tydliga mellan kommunerna i Västra Götalands län. Exempelvis är medellönen för en chef inom äldreomsorgen 52 841 kronor per månad i Kungälv, och 44 100 i Borås. Här kan du ta del löneskillnader för enhetschefer i kommuner i länet, och jämförelser kan också göras med andra delar av landet: Lista: Så ser lönerna ut för enhetschefer i kommunerna — Vision Lön är en viktig fråga för Visions medlemmar, som organiserar chefer och tjänstemän inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden. Vi har lokala fackliga företrädare som kan ställa upp på intervju om löneskillnaderna och hur det kan påverka kompetensförsörjningen i kommunerna. Kontakta Irena Aracic, irena.aracic@vision.se eller 031 85 74 15, opinionsansvarig på det center där VGR ingår.