Vision kräver likvärdig friskvård för medarbetare i Karlstads kommun

Inom vård- och omsorgsförvaltningen jobbar det flest kvinnor och här finns också kommunens högsta sjuktal. Samtidigt erbjuder förvaltningen inte friskvårdstid till sina medarbetare, något som andra förvaltningar i erbjuder. Vision kräver nu att friskvårdtid ska erbjudas likvärdigt inom hela kommunen.
Katarina Carlsson. Foto: Privat

Vision uppmärksammade under 2021 att friskvårdsbidrag och friskvårdstid såg olika ut i förvaltningarna i Karlstad kommun. Under hösten 2021 hade Vision och arbetsgivaren givande och bra diskussioner där man beslutade att de ojämlika friskvårdsbidragen skulle bort.

- Vision är tacksamma över att politiken i år dubblat friskvårdsbidraget men vi kan konstarera att det fortfarande finns skillnader gällande friskvårdstid, säger säger Katarina Carlsson, avdelningsordförande för Vision i Karlstads kommun.

- Det är helt oacceptabelt ur ett jämställdhetsperspektiv att kommunens medarbetare på vård- och omsorgsförvaltningen inte erbjuds friskvårdstid eller kompensation om friskvårdstid av verksamhetsskäl inte går att lägga ut, säger Katarina Carlsson.

Visions kräver att:

• Friskvårdstid, och möjligheterna till att nyttja den, skall erbjudas och skall vara likvärdig i samtliga förvaltningar.

• Friskvårdstiden tillåts att användas efter individens förmåga och behov.

För mer information kontakta Katarina Carlsson, avdelningsordförande för Vision i Karlstads kommun. Tfn: 054-540 4757 eller 070-00 10 207

Katarina Carlsson. Foto: Privat