Vision kritiska till tidpunkten för omorganisationen på Karolinska Universitetssjukhuset

Karolinska Universitetssjukhuset har lämnat förslag på en justerad verksamhetsmodell. Fackförbundet Vision är kritiska till att man gör denna omorganisation i anslutning till den stora varselprocessen som KS gick ut med den 14 juni och som omfattar 550 tjänster.

När den nya verksamhetsmodellen infördes på Karolinska Universitetssjukhuset gjordes detta sakta i etapper. Det förslag som nu lämnas planeras att införas till årsskiftet och innebär bl.a att tema Barn och Kvinnosjukvård blir två separata teman. Andra stora förändringar blir också att funktion Akut nu går över till att bli ett tema samt att andra teman slås ihop

- Jag ser risker med att detta införs just nu mitt i varslet för administrativ personal. Även om våra medlemmar är vana vid omorganisationer inom sina teman, funktioner och staber ska detta ske utan stegvis implementering och de barnsjukdomar som detta medför kan drabba verksamheterna och därmed våra medlemmar, säger Pernilla Helmersson, sektionsordförande Vision.

För mer info, vg kontakta:

Pernilla Helmersson, sektionsordförande KS: pernilla.helmersson@sll.se eller 070 167 1299

Hediye Güzel, presschef Vision: hediye.guzel@vision.se eller 076 141 7321

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 197 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Hållbart chefsliv?27.5.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Hur är det att vara chef i Sverige idag? Unionen och Vision har frågat 1500 chefer i både privata och offentliga verksamheter. Undersökningen visar att pressen på cheferna är hög. Varannan chef känner sig generellt stressad under en vanlig arbetsvecka, ofta till följd av för många arbetsuppgifter. Chefer inom privat sektor stressas även i hög grad av krav på tillgänglighet medan chefer i offentlig sektor stressas av för många medarbetare. Läs rapporten "Hållbart chefsliv?" här: