Vision lanserar klimatombud på arbetsplatserna

Med målet att minska framför allt kommuners och regioners klimatavtryck inför Vision som första fackförbund en ny roll för förtroendevalda och medlemmar. Media hälsas välkomna till lanseringsfrukost tisdag den 7 juni.

Förbundsordförande Veronica Magnusson.

Medverkar gör bland andra Gabriel Wikström, nationell samordnare för Agenda 2030, Carola Gunnarsson, vice ordförande SKR, representanter för Fridays for future samt några av Visions klimatombud.

Tid: Tisdag 7 juni kl. 08:30 – 09:30.

Plats: Visions förbundshus, Kungsgatan 28 i Stockholm.

Anmäl ditt deltagande till viktoria.hellstrom@vision.se. Vision bjuder på frukost.

Om klimatombud

Vision har drygt 200 000 medlemmar som finns på arbetsplatser i kommuner, regioner, kyrka och bolag med koppling till välfärden. Förbundet motiverar steget med att medlemmarnas villkor påverkas eller kommer att påverkas av klimatomställningen. Många arbetar också med att omsätta Sveriges klimatpolitik i praktisk verksamhet.

Ombuden ska bland annat bidra till att öka kunskapen om klimatfrågor, identifiera åtgärder som behöver vidtas på arbetsplatsen och påverka arbetsgivaren att genomföra insatser som minskar klimatavtrycket.

Läs mer om klimatombud: vision.se/klimatombud

Pressmeddelande: Vision först ut med klimatombud på arbetsplatserna | Vision

För mer information, kontakta:

Viktoria Hellström, projektledare för klimatombud, tfn 073- 807 22 03.

Förbundsordförande Veronica Magnusson.

Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Seminarium 4/7: Socialtjänstens roll i att förebygga gängkriminalitet29.6.2022 06:51:00 CEST | Pressmeddelande

Media hälsas välkomna till ett almedalsseminarium där socialtjänstens förutsättningar för att bidra till att stoppa rekryteringen till gäng debatteras. I panelen deltar bland andra Lena Hallengren (S) och Johan Forssell (M). Seminariet sänds på SVT Forum. Socialtjänsten har hög kompetens på att förebygga social utsatthet och kriminalitet. Samtidigt är alla överens om att insatser riktade till unga spelar stor roll för att minska rekryteringen till gängen. Men undersökningar från Vision visar att det saknas resurser för förebyggande arbete, trots stora överskott inom kommunerna. Under seminariet diskuteras vilka åtgärder som krävs för att socialtjänsten ska kunna ta en större roll i det förebyggande arbetet. Vem ska stoppa rekryteringen till gängen i tid? Tid: 4/7 2022 07:45 - 08:45 Plats: Strandgatan 19, TCO-landet på Almedalen SVT Forum sänder seminariet på SVT2 måndag den 4 juli mellan kl. 10-15. Seminariet kommer också att finnas på SVT Play. Medverkande Veronica Magnusson, förbunds

Välfärdens krigs- och beredskapsavtal har uppdaterats27.6.2022 09:01:00 CEST | Pressmeddelande

SKR och Sobona har tillsammans med de fackliga organisationerna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- och beredskapstillstånd, KB-avtalet. - Omvärldsläget har medfört ett behov av att uppdatera avtalet för krigs- och beredskapstillstånd. Det är en av många pusselbitar för att stärka välfärdssektorns beredskapsförmåga, säger Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef på Vision. Coronapandemi, krig i Europa och en svensk NATO-ansökan har på kort tid förändrat synen på Sveriges försvars- och beredskapsförmåga. Med hänsyn till totalförsvarets och folkförsörjningens behov i händelse av krig har parterna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- eller beredskapstillstånd. - Välfärdssektorn nu har en samlad kollektivavtalstäckning för normalläge, krisläge och krigs- och beredskapstillstånd. Det är viktigt att ha avtal som är anpassade för den situation som råder och att medarbetare och chefer vet vilka villkor som gäller, säger Eva-Lotta Nilsson. Uppdateringen av av