Vision: Mer behöver göras för att minska löneskillnaderna

Medlingsinstitutets årliga rapport visar att löneskillnaden mellan kvinnor och män var 9,9 procent 2019, vilket innebär en minskning med 0,8 procentenheter jämfört med året innan. – Det går åt rätt håll men mer behöver göras för att öka takten mot jämställda löner, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Medlingsinstitutets officiella lönestatistik visar att löneskillnaden är olika stor i olika sektorer. Kvinnor och män arbetar inom olika yrken i olika sektorer, där löneläget är olika. Att få bort dessa strukturella löneskillnader är nödvändigt för att öka attraktiviteten inom kvinnodominerade sektorer som välfärden, menar Veronica Magnusson.

- Vi vet att arbetet värderas lägre i de yrken och sektorer där kvinnor är i majoritet. Det är orimligt och framförallt väldigt omodernt. I den kvinnodominerade välfärden riskerar det att sätta käppar i hjulet för kompetensförsörjningen. Välfärden skriker efter arbetskraft, och vi har inte råd att förlora värdefull kompetens för att löneläget släpar efter andra sektorer.

Trots detta visar statistiken på flera ljuspunkter. Könsuppdelningen på arbetsmarknaden minskar när fler kvinnor kommer in i mansdominerade yrken och fler män i kvinnodominerade. Allt fler kvinnor inom kommuner och regioner blir chefer och får högre lön. Det finns en större medvetenhet bland arbetsgivare i kommuner och regioner att minska löneskillnaderna mellan könen.

- Det finns mycket som är hoppfullt. Samtidigt går utvecklingen på tok för långsamt, vi måste öka takten. Vi parter, fack och arbetsgivare, måste komma överens om schysta och attraktiva löner och villkor i välfärden. Dessutom har lokala politiker i rollen som arbetsgivare alla möjligheter att ta på sig ledartröjan och skynda på arbetet, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision: Äldreomsorgschefer bör frånsäga sig sina arbetsmiljöuppgifter14.5.2020 12:41:15 CESTPressmeddelande

Vision uppmanar idag chefsmedlemmar i äldreomsorgen att returnera sina arbetsmiljöuppgifter om de anser att det saknas tillräckliga resurser, befogenheter eller kunskap för att kunna utföra dessa uppgifter. Vision skickar också ett öppet brev till socialminister Lena Hallengren och Anders Knape, ordförande för Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, där förbundet påpekar att SKR och arbetsgivarna har misslyckats med att ge chefer i äldreomsorgen förutsättningar att utföra sina arbetsmiljöuppgifter.

Ny enkät: Chefer i äldreomsorgen saknar resurser för en säker arbetsmiljö13.5.2020 11:16:00 CESTPressmeddelande

När Vision frågade 570 enhetschefer inom kommunal äldreomsorg om deras möjligheter att fullt ut förebygga smitta av Covid-19 svarade knappt hälften att skyddsutrustningen är tillräcklig. Nästan en fjärdedel av cheferna har funderat på att returnera sina arbetsmiljöuppgifter till en överordnad chef då de saknar resurser för att skapa en säker arbetsmiljö för sin personal.