Vision: Nu finns utrymme för stabila löneökningar

Regeringens och samarbetspartiernas satsning på äldreomsorgen är bra och efterlängtad Nu måste kommunerna prioritera medarbetarnas villkor och löneutveckling. Det är nödvändigt för att äldreomsorgen ska bli mer attraktiv att arbeta i och för att utveckla verksamhetens kvalitet, menar Vision.

-  Nu finns utrymme för kommunerna att satsa på stabila löneökningar för välfärdens medarbetare. Visions medlemmar har gjort stora insatser under våren och tagit ansvar i en svår tid. Det måste synas i lönekuvertet, säger Visions förbundsordförande Veronica Magnusson.

Vision har länge pekat på vikten av ett nära ledarskap för att göra äldreomsorgen mer attraktiv både för chefer och medarbetare. Idag har många chefer ett orimligt stort antal medarbetare, inte sällan upp emot 60 personer. Under våren har trycket på cheferna varit hårt för att skapa en säker och trygg arbetsmiljö. Vision har visat på chefernas bristande förutsättningar och även Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har pekat ut ledarskapet som en av de viktigaste faktorerna för att förhindra smittspridning av Covid-19.

-  Med dagens besked får arbetsgivare i kommuner resurser för att skapa goda förutsättningar inom äldreomsorgen och ge chefer bättre möjligheter att leda medarbetarna. Ledarskapets förutsättningar måste prioriteras. För att chefer ska kunna vara närvarande bör antalet medarbetare ligga runt max 25 stycken per chef, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24.

Våra 212 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.