Vision: Nu finns utrymme för stabila löneökningar

Regeringens och samarbetspartiernas satsning på äldreomsorgen är bra och efterlängtad Nu måste kommunerna prioritera medarbetarnas villkor och löneutveckling. Det är nödvändigt för att äldreomsorgen ska bli mer attraktiv att arbeta i och för att utveckla verksamhetens kvalitet, menar Vision.

-  Nu finns utrymme för kommunerna att satsa på stabila löneökningar för välfärdens medarbetare. Visions medlemmar har gjort stora insatser under våren och tagit ansvar i en svår tid. Det måste synas i lönekuvertet, säger Visions förbundsordförande Veronica Magnusson.

Vision har länge pekat på vikten av ett nära ledarskap för att göra äldreomsorgen mer attraktiv både för chefer och medarbetare. Idag har många chefer ett orimligt stort antal medarbetare, inte sällan upp emot 60 personer. Under våren har trycket på cheferna varit hårt för att skapa en säker och trygg arbetsmiljö. Vision har visat på chefernas bristande förutsättningar och även Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har pekat ut ledarskapet som en av de viktigaste faktorerna för att förhindra smittspridning av Covid-19.

-  Med dagens besked får arbetsgivare i kommuner resurser för att skapa goda förutsättningar inom äldreomsorgen och ge chefer bättre möjligheter att leda medarbetarna. Ledarskapets förutsättningar måste prioriteras. För att chefer ska kunna vara närvarande bör antalet medarbetare ligga runt max 25 stycken per chef, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Facken ställer krav på Hörby kommun pga. usel arbetsmiljö samt efter allvarlig incident24.9.2020 11:35:56 CESTPressmeddelande

Vision, Akademikerförbundet SSR, SACO-rådet, Lärarnas Riksförbund, Lärarförbundet samt Vårdförbundet lämnar idag, torsdag in en framställan om arbetsmiljöåtgärd mot Hörby kommun efter incidenten på Örenäs slott. Huvudskyddsombud och skyddsombud för förbunden begär att en extern utredning gällande den usla arbetsmiljön samt kring kränkande särbehandling och dess konsekvenser görs.

Vision: Låt medarbetare i välfärden bidra till omställning genom koldioxidbudgetering21.9.2020 11:28:55 CESTPressmeddelande

Kommuner och regioner har ett stort ansvar för att förverkliga den gröna omställningen, men verktygen för medarbetarna att arbeta för minskade utsläpp alltför osynliga i regeringens budget. Det anser fackförbundet Vision, som är kritiskt till att medlemmarna ofta saknar förutsättningar att arbeta för ökad hållbarhet. Nu uppmanar Vision regeringen att satsa på koldioxidbudgetering i kommuner och regioner.

Vision: Snäva budgetramar hotar rättssäkerheten inom socialtjänsten17.9.2020 06:30:00 CESTPressmeddelande

Nästan hälften av socialcheferna som svarat på Visions Novus-undersökning uppger att det är svårt att inom befintliga budgetramar ge de insatser individen har behov av och rätt till. En tredjedel av socialcheferna anser att det är svårt att göra bedömningar och utredningar enligt de krav lagen ställer. Framförallt är det insatser riktade mot barn, unga och äldre som drabbas.