Vision och Ångestpodden i nytt samarbete om oroliga tider

Vision inleder ett nytt samarbete med Ångestpodden och lyfter rådgivning i oroliga tider. Corona har skapat mer oro i samhället, man är orolig för arbetsmarknaden och omställningarna men vill också veta mer om sina rättigheter. Därför tar Vision och Ångestpodden ansvar för rådgivning och upplysning om fackliga rättigheter och trygghet på arbetsmarknaden.

- Det är viktigt att ta oron på allvar och finnas där för de som vill ha trygghet på arbetet och få koll på sina rättigheter. Fackförbunden har ett stort ansvar här. Vi på Vision tar vårt ansvar för att lyfta vikten av och fördelarna med fackligt medlemskap, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision.

- Ångestpodden har tidigare samarbetat med Vision och lyft dagsaktuella frågor. Vi tycker att Vision är en viktig samhällsaktör och vi har följt Visions välbehövliga rådgivningskampanj. Många av våra lyssnare och följare hör av sig till oss och undrar om sina rättigheter och om varför och hur de ska vara med i facket. De undrar också över framtiden på arbetsmarknaden. Vi vill därför lyfta Visions rådgivning i våra kanaler genom att samla in alla frågor och sedan gästas av Veronica Magnusson som ska då svara på frågorna på vår instagram, säger Ida Höckerstrand och Sofie Hallberg, grundare av Ångestpodden.

Ångestpoddens senaste avsnitt (27/5) där Veronica Magnusson, förbundsordförande medverkar kort finns att lyssna här:

Tidigare har Vision och Ångestpodden drivit kampanjerna ”Var är min kurator?” och #mellanstolarna, då valde man att lyfta psykisk ohälsa och vikten av samverkan mellan olika aktörer. Då nådde man socialministern Lena Hallengren med sina krav på åtgärder för förebyggande arbete mot psykisk ohälsa. Mer om dessa kampanjer kan man läsa här:

För mer info, vg kontakta:

Veronica Magnusson, 070 746 2124

Ida Höckerstrand, 076 321 0973