Vision och Ångestpodden i nytt samarbete om oroliga tider

Vision inleder ett nytt samarbete med Ångestpodden och lyfter rådgivning i oroliga tider. Corona har skapat mer oro i samhället, man är orolig för arbetsmarknaden och omställningarna men vill också veta mer om sina rättigheter. Därför tar Vision och Ångestpodden ansvar för rådgivning och upplysning om fackliga rättigheter och trygghet på arbetsmarknaden.

- Det är viktigt att ta oron på allvar och finnas där för de som vill ha trygghet på arbetet och få koll på sina rättigheter. Fackförbunden har ett stort ansvar här. Vi på Vision tar vårt ansvar för att lyfta vikten av och fördelarna med fackligt medlemskap, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision.

- Ångestpodden har tidigare samarbetat med Vision och lyft dagsaktuella frågor. Vi tycker att Vision är en viktig samhällsaktör och vi har följt Visions välbehövliga rådgivningskampanj. Många av våra lyssnare och följare hör av sig till oss och undrar om sina rättigheter och om varför och hur de ska vara med i facket. De undrar också över framtiden på arbetsmarknaden. Vi vill därför lyfta Visions rådgivning i våra kanaler genom att samla in alla frågor och sedan gästas av Veronica Magnusson som ska då svara på frågorna på vår instagram, säger Ida Höckerstrand och Sofie Hallberg, grundare av Ångestpodden.

Ångestpoddens senaste avsnitt (27/5) där Veronica Magnusson, förbundsordförande medverkar kort finns att lyssna här:

Tidigare har Vision och Ångestpodden drivit kampanjerna ”Var är min kurator?” och #mellanstolarna, då valde man att lyfta psykisk ohälsa och vikten av samverkan mellan olika aktörer. Då nådde man socialministern Lena Hallengren med sina krav på åtgärder för förebyggande arbete mot psykisk ohälsa. Mer om dessa kampanjer kan man läsa här:

För mer info, vg kontakta:

Veronica Magnusson, 070 746 2124

Ida Höckerstrand, 076 321 0973

Sofie Hallberg, 072 711 1993

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Facken ställer krav på Hörby kommun pga. usel arbetsmiljö samt efter allvarlig incident24.9.2020 11:35:56 CESTPressmeddelande

Vision, Akademikerförbundet SSR, SACO-rådet, Lärarnas Riksförbund, Lärarförbundet samt Vårdförbundet lämnar idag, torsdag in en framställan om arbetsmiljöåtgärd mot Hörby kommun efter incidenten på Örenäs slott. Huvudskyddsombud och skyddsombud för förbunden begär att en extern utredning gällande den usla arbetsmiljön samt kring kränkande särbehandling och dess konsekvenser görs.

Vision: Låt medarbetare i välfärden bidra till omställning genom koldioxidbudgetering21.9.2020 11:28:55 CESTPressmeddelande

Kommuner och regioner har ett stort ansvar för att förverkliga den gröna omställningen, men verktygen för medarbetarna att arbeta för minskade utsläpp alltför osynliga i regeringens budget. Det anser fackförbundet Vision, som är kritiskt till att medlemmarna ofta saknar förutsättningar att arbeta för ökad hållbarhet. Nu uppmanar Vision regeringen att satsa på koldioxidbudgetering i kommuner och regioner.

Vision: Snäva budgetramar hotar rättssäkerheten inom socialtjänsten17.9.2020 06:30:00 CESTPressmeddelande

Nästan hälften av socialcheferna som svarat på Visions Novus-undersökning uppger att det är svårt att inom befintliga budgetramar ge de insatser individen har behov av och rätt till. En tredjedel av socialcheferna anser att det är svårt att göra bedömningar och utredningar enligt de krav lagen ställer. Framförallt är det insatser riktade mot barn, unga och äldre som drabbas.