VisionVision

Vision och Ångestpodden i unikt samarbete: ”Var är min kurator?”

Nästan 50 procent av Sveriges 15- åringar upplever någon form av psykisk ohälsa. Enligt skollagen ska varje elev ha tillgång till skolkurator men många skolkuratorer är tveksamma till att deras skola lever upp till lagen, i vissa fall har en kurator ansvar för fler än 3000 elever fördelade på olika skolor. Vision och Ångestpodden kräver fler kuratorer.

- Att kuratorer som är en viktig medlemsgrupp för Vision arbetar under pressade villkor är något som vi påpekat länge. Vi inleder ett samarbete med Ångestpodden för att tillsammans lyfta kuratorernas förutsättningar och driva på en förbättring. Idag finns det ingen garanti för den elev som mår dåligt att faktiskt få hjälp i skolan. Elever ska ha rätt till en kurator och en kurator ska ha rätt stöd och förutsättningar för att kunna utföra sitt arbete rättssäkert och professionellt, det säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Ångestpodden har länge drivit frågan om elevernas psykiska ohälsa och behovet av fler kuratorer.

- Tänk dig att du går i åttonde klass. Du har precis fått din första panikångestattack. Kanske för att du är högpresterande och känner press ifrån skolan eller för att du under en lång tid känt ett utanförskap. Du har bestämt dig för att ta det första och kanske svåraste steget till att må bättre, söka hjälp. Men när du väl går till din skolkurator får du vända i dörren eftersom hen inte jobbar regelbundet, säger Ida Höckerstrand, medgrundare till Ångestpodde

- Vi har bevittnat många berättelser där elever som har mått dåligt blivit ännu sämre när de har insett att deras skolkurator bara är tillgänglig på skolan några dagar i veckan eftersom kuratorn är ensamt ansvarig för tre skolor samtidigt. Den psykiska ohälsan ökar likaså självmordsförsöken. Det här är vardag för så många unga människor och det är inte hållbart längre. Vi måste agera innan flera ungdomar mår sämre, säger Sofie Hallberg, medgrundare till Ångestpodde.

Samarbetet mellan Vision och Ångestpodden är långsiktigt i syfte att belysa kuratorers förutsättningar och elevers behov av sin skolkurator.

Kampanjen startar idag 7 juni, genom lansering av Ångestpoddens poddavsnitt 176. #varärminkurator med medverkande Veronica Magnusson: https://www.acast.com/angestpodden/176-vararminkurator samt kortfilmsserien ”Var är min kurator” som har producerats av PANC Productions:  https://www.youtube.com/watch?v=OABm5atyj2s&lc=z23qej2qlqm3d1ztmacdp43bilgf1hcoqwajju4bwx5w03c010c

Mer information finns på kampanjsidan: www.vararminkurator.com

Följ kampanjen i sociala medier genom hashtaggen #varärminkurator

Vision och Ångestpodden står också värdar för ett frukostsamtal i Almedalen den 3/7 för att lyfta den psykiska ohälsan bland ungdomar.

För ytterligare kommentarare, kontakta:

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, tfn: 070- 746 21 24.

Ångestpodden - Sofie Hallberg, tfn: 072- 711 19 93 och Ida Höckerstrand, tfn: 076- 321 09 73.

Fr.v. Sofie Hallberg (Ångestpodden), Veronica Magnusson (Vision) och Ida Höckerstrand (Ångestpodden)

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 197 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Hållbart chefsliv?27.5.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Hur är det att vara chef i Sverige idag? Unionen och Vision har frågat 1500 chefer i både privata och offentliga verksamheter. Undersökningen visar att pressen på cheferna är hög. Varannan chef känner sig generellt stressad under en vanlig arbetsvecka, ofta till följd av för många arbetsuppgifter. Chefer inom privat sektor stressas även i hög grad av krav på tillgänglighet medan chefer i offentlig sektor stressas av för många medarbetare. Läs rapporten "Hållbart chefsliv?" här:

Hur når vi jämställda löner?8.3.2019 06:00:00 CETPressmeddelande

Vision har jämfört lönerna för tre yrkesgrupper som arbetar i en sektor där de flesta är kvinnor respektive i en sektor där de flesta är män. Beräkningarna har gjorts utifrån Statistiska centralbyråns lönestatistik för yrkena Informatör/kommunikatör, IT- tekniker och HR-chef. Det visar sig att det skiljer tusentals kronor i lön varje månad mellan en informatör eller en IT- tekniker som jobbar i den kvinnodominerade välfärden, jämfört med samma yrkesgrupper i den mansdominerade privata sektorn.