Vision och MÄN anordnar storträff #eftermetoo

Den 8 maj träffar MÄN 30 medlemmar ur fackförbundet Vision för öka kunskapen om maskulinitetsnormer och bidra med metoder för att motverka sexuella trakasserier och kränkningar på arbetsplatsen.

I samband med #metoo hörde ett flertal organisationer och företag av sig till den feministiska ideella organisation MÄN med en önskan om stöd i arbetet mot sexuella trakasserier och kränkningar.

Fackförbundet Vision var en av de organisationer som tidigt kontaktade MÄN. Många av Visions medlemmar skrev under uppropet #inteförhandlingsbart, där 1 500 kvinnor och icke-binära i olika fackförbund gick samman och lyfte upp de sexuella trakasserier och kränkningar de varit med om. Många män inom Vision hörde också av sig till fackförbund med frågor kring hur de skulle ta vidare sitt engagemang för att förändra destruktiva manlighetsnormer

- Vi ser mycket fram emot att samarbeta med Vision. Fackföreningsrörelsen har stora möjligheter att påverka arbetsplatser och de normer som finns där. MÄN har metoder för att reflektera över sig själv och sitt eget handlande och verktyg för att aktivt minska kränkningar. Detta samarbete innebär också en fantastisk möjlighet för oss att få utveckla och testa våra metoder för nya målgrupper, säger Alán Ali, ordförande i MÄN.

Vision är ett av Sveriges största fackförbund med 195 000 medlemmar. Inbjudan till denna första träff #eftermetoo har gått ut brett, med fokus på medlemmar som ser sig som män. De 30 platserna till träffen, som äger rum i Stockholm, blev snabbt fullbokade.

- För oss som facklig organisation står alltid frågan om att våra medlemmar ska känna sig trygga på sina arbetsplatser högt på dagordningen. Att bidra till att fler män vågar bryta normer och utmana typiskt manliga beteenden känns viktigt och helt rätt. Förändringen börjar hos var och en av oss, och när vi är tillräckligt många som vågar se och säga ifrån så kommer det att leda till tryggare arbetsplatser där ingen utsätts för sexuella trakasserier, säger Michael Karlsson, andre vice ordförande i Vision.

Träffen består av ett inledande stormöte där MÄN bidrar med grundläggande kunskaper om normer och maskulinitetsforskning, för att höja medvetenheten och öka kunskapen om frågorna. Därefter håller MÄN i en samtalsledarutbildning för att deltagarna själva ska få kunskap och verktyg i att hålla samtal på den egna arbetsplatsen. Utbildningen fokuserar på självreflektion, aktivt lyssnande samt på att skapa en kultur där alla säger ifrån när de ser våld och kränkningar, kallat åskådaransatsen.

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Michael Karlsson, andre vice ordförande Vision, tfn 0708-19 62 51 och Alán Ali, ordförande MÄN, tfn 073-916 16 03

För mer information, kontakta: Hediye Güzel, Presschef Vision, tfn 070-141 73 21 och Catrin Söderberg, pressekreterare MÄN, tfn 070-517 82 77.

Fakta: MÄN är en ideell, feministisk organisation som startade 1993 för att engagera män mot mäns våld mot kvinnor. Vi arbetar med att förändra destruktiva normer kring maskulinitet för att mäns våld ska minska. Vår vision är en jämställd värld utan våld. www.män.se

Michael Karlsson, Vision

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 195 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Abonnera på våra pressmeddelanden.