Vision: Riktade lönesatsningar krävs för medicinska sekreterare i Jönköping

Det är brist på medicinska sekreterare i Jönköping vilket riskerar att bidra till längre vårdköer och påverka patientsäkerheten. För att behålla erfaren personal och rekrytera nya medarbetare måste arbetsgivarna erbjuda högre löner och moderna villkor. Det visar en ny enkät som Vision genomfört bland drygt 4500 medicinska sekreterare.

Över hälften av medarbetarna i yrkesgruppen är 50 år eller äldre och dessutom förväntas omkring en tredjedel gå i pension de närmaste tio åren. Antalet nyutexaminerade från yrkeshögskolan är för litet för att klara ett ökande rekryteringsbehov inför stora pensionsavgångar.

- Bristen på medicinska sekreterare är allvarlig och riskerar att drabba kvaliteten på vården och i slutänden patienterna. Medicinska sekreterare är en nyckelgrupp i vården som kan avlasta sjuksköterskor och läkare så att de får mer tid med patienterna, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Visions undersökning visar att 56 procent av de medicinska sekreterarna har yrkeshögskoleutbildning och femton procent har högskoleutbildning. Men trots att det är ett kvalificerat yrke avspeglas detta inte lönemässigt. Den genomsnittliga månadslönen för en medicinsk sekreterare i regionen Småland och öarna är 25 900 kronor.*

Yrkesgruppen generellt har en lägre genomsnittlig månadslön än personer som enbart har gymnasieutbildning. Lönespridningen är låg och det skiljer väldigt lite mellan en nyutexaminerad medicinsk sekreterare och en erfaren.

- Det här är en yrkesgrupp som är är välutbildad, professionell och som älskar sitt jobb! Deras insatser i vården måste värderas högre än de gör idag. Arbetsgivarna måste göra yrket mer attraktivt genom att erbjuda moderna arbetsvillkor och en bättre löneutveckling, säger Veronica Magnusson.

Vision ställer tre krav för att öka yrkets attraktivitet och status:

• Arbetsgivare i landsting, regioner och privata bolag måste göra riktade och långsiktiga lönesatsningar så att lönerna matchar medicinska sekretrares utbildning och kompetens¨.
  • Medicinska sekreterare måste få mer moderna och flexibla arbetsvillkor som gör det möjligt att kombinera arbete, fritid och familjeliv.
  • Medicinska sekreterare måste få en mer central roll för att utveckla en patientsäker vård, vilket kräver ett närvarande ledarskap.

*Lönesiffran kommer från SCB:s senaste lönestrukturstatistik från 2016 och gäller för gruppen ”Medicinska sekreterare, vårdadministratörer m.fl.” Småland med öarna inkluderar Gotlands, Kalmar, Kronobergs och Jönköpings län.Läs rapporten ”Viktig i vården” på www.vision.se/rapporter

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070 746 21 24.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 195 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Öppet Brev från 10 organisationer till Sveriges politiker: ta ungas pyskiska ohälsa på allvar!5.9.2018 14:44Pressmeddelande

Det är ett faktum att fler och fler unga mår psykiskt dåligt. Det är en nedåtgående spiral som varit mer än tydlig de senaste åren. Många pratar om den. Men nu behöver vi politiker som agerar. Därför riktar vi det här öppna brevet till er, landets ansvariga politiker. Det är dags att ni alla tar ungas psykiska hälsa på det allvar våra barn och unga förtjänar!

Fem faktorer för framtidens socialtjänst29.8.2018 10:39Pressmeddelande

Vision har startat en dialog med 30 000 medlemmar som jobbar inom socialt arbete i syfte att samla in idéer och synpunkter på hur den sociala välfärden kan utvecklas. Bakgrunden är regeringens översyn av socialtjänstlagen och vissa delar av socialtjänstens arbete, som pågår fram till 2020, och där Vision har en expertroll. Visions medlemmar har i denna sammanställning identifierat fem faktorer som är mest angeläget att åtgärda för att människor ska få ett så bra socialt stöd som möjligt.