Vision: Risk att patienterna drabbas av varslet

Vision ser allvarligt på dagens besked om varsel på Södersjukhuset och Danderyds sjukhus. 100 personer varslas på vardera sjukhus. Bland de varslade finns administrativ personal – yrkesgrupper som spelar en viktig roll för en god patientsäkerhet.

Veronica Magnusson

- Många av Visions medlemmar är självklart väldigt oroliga och upprörda över beskedet.  Medicinska sekreterare spelar en avgörande roll för att upprätthålla en god patientsäkerhet. Därför måste vi ställa oss frågan hur vården och patienterna påverkas av varslet, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

- Vi förväntar oss nu att Region Stockholm, som är en av Sveriges största arbetsgivare, ska kunna klara omställningen utan att behöva säga upp så många anställda, utan istället omplacera de allra flesta.

- Visions fokus just nu är att informera medlemmarna så mycket det bara går. Många har behov av att prata och ställa frågor kring varslet och våra lokala företrädare gör nu allt de kan för att möta medlemmarna och ge dem stöd, säger Veronica Magnusson.

För kommentarer från Visions lokala representanter, kontakta Visions presschef Hediye Güzel, tfn 076- 141 73 21.

Veronica Magnusson

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

IT-strul kostar välfärden miljarder - rapport om välfärdens digiatala arbetsmiljö7.12.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

I denna rapport undersöker vi hur Visions medlemmar ser på sin digitala arbetsmiljö. Vi har frågat medlemmarna hur mycket tid de dagligen lägger på IT-system som krånglar eller hänger sig, att logga in och ut ur olika program, samt andra IT-relaterade problem. Jämfört med 2014, då en liknande undersökning genomfördes, har tidsåtgången ökat med åtta minuter.