Vision: Risk att patienterna drabbas av varslet

Vision ser allvarligt på dagens besked om varsel på Södersjukhuset och Danderyds sjukhus. 100 personer varslas på vardera sjukhus. Bland de varslade finns administrativ personal – yrkesgrupper som spelar en viktig roll för en god patientsäkerhet.

Veronica Magnusson

- Många av Visions medlemmar är självklart väldigt oroliga och upprörda över beskedet.  Medicinska sekreterare spelar en avgörande roll för att upprätthålla en god patientsäkerhet. Därför måste vi ställa oss frågan hur vården och patienterna påverkas av varslet, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

- Vi förväntar oss nu att Region Stockholm, som är en av Sveriges största arbetsgivare, ska kunna klara omställningen utan att behöva säga upp så många anställda, utan istället omplacera de allra flesta.

- Visions fokus just nu är att informera medlemmarna så mycket det bara går. Många har behov av att prata och ställa frågor kring varslet och våra lokala företrädare gör nu allt de kan för att möta medlemmarna och ge dem stöd, säger Veronica Magnusson.

För kommentarer från Visions lokala representanter, kontakta Visions presschef Hediye Güzel, tfn 076- 141 73 21.

Veronica Magnusson

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision: Äldreomsorgschefer bör frånsäga sig sina arbetsmiljöuppgifter14.5.2020 12:41:15 CESTPressmeddelande

Vision uppmanar idag chefsmedlemmar i äldreomsorgen att returnera sina arbetsmiljöuppgifter om de anser att det saknas tillräckliga resurser, befogenheter eller kunskap för att kunna utföra dessa uppgifter. Vision skickar också ett öppet brev till socialminister Lena Hallengren och Anders Knape, ordförande för Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, där förbundet påpekar att SKR och arbetsgivarna har misslyckats med att ge chefer i äldreomsorgen förutsättningar att utföra sina arbetsmiljöuppgifter.