Vision stöttar Covid-19 drabbade anställda i Ecuador, Elfenbenskusten och Senegal

Med anledning av Covid-19 ger nu Vision ekonomiskt stöd till fackliga projekt i tre länder. Stödet går till Ecuador, Elfenbenskusten och Senegal – länder som alla drabbats hårt till följd av pandemin.

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision

Stödet innebär bidrag på 100 000 kronor till Ecuador och 50 000 kronor vardera till Elfenbenskusten och till Senegal. Projektet i Ecuador anses mest akut. Ecuador har extremt många döda och hann inte förbereda sig då viruset kom tidigt till landet.

Samtliga bidrag ska gå till utbildningsinsatser och till projekt som syftar till att påverka relevanta aktörer att förbättra arbetssituationen och förutsättningarna för arbetstagare som har drabbats av Coronapandemin.

- Det fackliga arbetet för en säker och trygg arbetsmiljö är just nu viktigare än någonsin. Vi vet att utsatta och resurssvaga grupper drabbas hårdast av krisen då många saknar möjlighet till skyddsåtgärder och god sjukvård. I den ekonomiska krisen har miljontals människor förlorat sina jobb och fått en försämrad livssituation. Vi måste alla hjälpas åt och för Vision är det självklart att bidra via vår fackliga Solidaritetsfond, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Världsorganisationen för offentliganställda, Public Services International (PSI), har nyligen lanserat en kampanj, ”Safe workers save lives”, som fokuserar på att tillhandahålla säkra arbetsvillkor för arbetstagare. PSI kräver bland annat skyddsutrustning för de som behöver det och ekonomiskt stöd för de arbetstagare som blivit arbetslösa på grund av pandemin.

- Now that we are all confronted with the Covid-19 pandemic, the support of Vision’s members to implement a strategy to protect front line workers in Ecuador, Cote d’Ivoire and Senegal demonstrates that solidarity is also fighting a common battle at the same time. It shows that protecting workers in those countries helps saving lives everywhere. As the virus couldn’t be stopped by borders, solidarity and unity of trade unions in the fight for workers protection shall not have boundaries. And supporting each other like we are doing, we’ll show that we can get stronger together worldwide, säger Rosa Pavanelli, ordförande för PSI.

Läs mer om Visions Solidaritetsfond https://vision.se/medlem/Fair-Union/Solidaritetsfond/

Läs mer om PSIs kampanj “Safe workers save lives” https://publicservices.international/campaigns/safe-workers-save-lives?id=10633&lang=en

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 746 21 24.

Kontakter till arbetstagare i mottagarländerna kan förmedlas av Visions pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 65 55 048.

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision: Äldreomsorgschefer bör frånsäga sig sina arbetsmiljöuppgifter14.5.2020 12:41:15 CESTPressmeddelande

Vision uppmanar idag chefsmedlemmar i äldreomsorgen att returnera sina arbetsmiljöuppgifter om de anser att det saknas tillräckliga resurser, befogenheter eller kunskap för att kunna utföra dessa uppgifter. Vision skickar också ett öppet brev till socialminister Lena Hallengren och Anders Knape, ordförande för Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, där förbundet påpekar att SKR och arbetsgivarna har misslyckats med att ge chefer i äldreomsorgen förutsättningar att utföra sina arbetsmiljöuppgifter.

Ny enkät: Chefer i äldreomsorgen saknar resurser för en säker arbetsmiljö13.5.2020 11:16:00 CESTPressmeddelande

När Vision frågade 570 enhetschefer inom kommunal äldreomsorg om deras möjligheter att fullt ut förebygga smitta av Covid-19 svarade knappt hälften att skyddsutrustningen är tillräcklig. Nästan en fjärdedel av cheferna har funderat på att returnera sina arbetsmiljöuppgifter till en överordnad chef då de saknar resurser för att skapa en säker arbetsmiljö för sin personal.