Vision: Tillsätt en nationell samordnare för förebyggande socialt arbete

I dag överlämnade utredningen om framtidens socialtjänst sitt delbetänkande till regeringen. Vision har sedan utredningen startade lyssnat på medlemmarnas synpunkter och vi välkomnar en förstärkning av det förebyggande arbetet. Våra medlemmar vittnar om hur det förebyggande arbetet ofta prioriteras ned när resurserna är knappa. Vision föreslår därför att regeringen tillsätter en nationell samordnare som kan driva på och stödja kommunerna i det förebyggande arbetet.

- Jag och mina kollegor på Stadsmissionen ser betydelsen av det förebyggande arbetet varje dag. Vi ser det inte lika mycket där det lyckats som där det brustit och människor som söker hjälp hos oss ser många gånger oss som den sista utvägen, säger Niklas Borg, ungdomskurator på Göteborgs Stadsmission och ledamot i Visions förbundsstyrelse.

Vision anser att varje kommun behöver göra ett systematiskt analys- och prognosarbete kring utvecklingen av sociala behov i kommunen. Utifrån analysen bör kommunen göra en handlingsplan för förebyggande socialt arbete som omfattar socialtjänst och andra områden som skola och kultur- och fritidsförvaltningen samt civilsamhället. På så sätt får socialtjänstens medarbetare förutsättningar till långsiktig planering och att jobba förebyggande, så att människor inte hamnar i en ännu mer utsatt situation.

- Förebyggande arbete är ekonomiskt lönsamt och innebär att behoven av akuta insatser minskar. Akuta situationer är varken bra för individen, som riskerar mer lidande, eller för medarbetarna som får göra brandkårsutryckningar, säger Niklas Borg.

För att stötta kommunerna och sprida goda exempel föreslår Vision att regeringen tillsätter en nationell samordnare för förebyggande arbete. Erfarenheterna från den nationella samordnaren för den sociala barn- och ungdomsvården, som tillsattes 2016, är mycket goda. Det finns all anledning för regeringen att använda denna metod som har visat sig framgångsrik. Det gäller i synnerhet för mindre kommuner som inte har förutsättningar att ha samma personalstyrka och spetskompetens som större kommuner.

För ytterligare kommentarer kontakta Niklas Borg, ungdomskurator och ledamot i Visions förbundsstyrelse, på tfn 0705- 27 12 41.

Niklas Borg

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 195 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Internationellt seminarium: Ska facket driva frågor om mens och migration?10.10.2018 10:24Pressmeddelande

Välkommen till ett seminarium fredagen den 12 oktober där Visions förbundsordförande Veronica Magnusson pratar om sin syn på fackligt internationellt solidaritetsarbete. Veronica Magnusson från Valdemarsvik jobbade tidigare inom socialtjänsten i Norrköpings kommun. Idag är hon vice ordförande i en av världens största fackliga organisationer, Public Services International (PSI), med 20 miljoner medlemmar i 150 länder.

Socialchefsrapport 2018: Drömjobb i framtidens socialtjänst1.10.2018 07:30Nyheter

Vision organiserar 30 000 medlemmar och 450 olika titlar inom socialt arbete. Vi gör årligen en enkät bland landets socialchefer för att följa upp förutsättningar för socialtjänsterna samt villkoren för socialcheferna. Årets Socialchefsrapport visar att rekryteringsläget fortfarande är tufft. Över hälften av socialcheferna uppger att det generellt är svårt att rekrytera personal till socialtjänstens verksamheter.