Vision: Viktigt besked till kommuner och regioner

Satsningen på fem nya miljarder till välfärden bidrar till mer långsiktiga förutsättningar för kommunernas och regionernas verksamheter. Många av Visions medlemmar har under hösten uttryckt oro över varsel och nedskärningar i vården, socialtjänsten och äldreomsorgen. Med dagens besked skapas förutsättningar för arbetsro och fokus på verksamheten.

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision

- Medarbetarna är välfärdens viktigaste resurs. För att personal och chefer ska kunna ge god service och vård krävs bra villkor och rätt förutsättningar att kunna utföra sitt jobb. Goda förutsättningar för välfärdens finansiering och bra villkor för medarbetarna hänger tätt samman – det är så vi framtidssäkrar välfärden, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

- För att kommuner och regioner ska kunna klara sitt uppdrag behöver staten ta ett större ansvar för finansieringen. Men det är inte enda lösningen, det handlar också om välfärdens styrning och kommunernas egna satsningar på omställning och kompetensförsörjning.

- Det är bra att det finns en bred politisk enighet kring satsningen och att bidragen är generella för att ta hänsyn till lokala behov och inom områden där de gör mest nytta. Vi behöver komma bort från kortsiktig detaljstyrning och skapa långsiktiga planeringsförutsättningar för kommuner och regioner, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 746 21 24.

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Hörby kommun riskerar 75 000 kronor i vite om inte arbetsmiljöarbetet förbättras10.3.2020 16:34:09 CETPressmeddelande

I dag kom Arbetsmiljöverket med sitt svar på fackens anmälan om brister i arbetsmiljöarbetet i Hörby kommun. Efter myndighetens inspektion i kommunen den 27 februari ställs nu krav på arbetsgivaren att förbättra arbetet med att säkerställa en god arbetsmiljö. Om kommunen inte åtgärdar de brister som Arbetsmiljöverket kräver senast den 1 juni riskerar man att få betala ett vite på 75 000 kronor.