Vision vill ha bättre dialog mellan politiker och tjänstemän i Torsås kommun

Flera chefer i Torsås kommun upplever att rätten att leda har tagits ifrån dem och möjligheten att ta ansvar för det som ingår i chefsuppdraget omöjliggörs genom att politiken ändrar beslut med kort varsel utan dialog. Vision har uppmärksammat Socialnämnden på vikten av samverkan och dialog med både chefer och Vision för att skapa goda förutsättningar för Torsås kommun.

Många tjänstepersoner i Torsås kommun lägger tid och energi, i förlängningen skattemedel, på att genomföra politiska beslut på ett bra sätt. När beslut ändras med kort varsel, utan att någon risk- och konsekvensanalys görs, omkullkastas det arbete och mandat chefer har i sin profession – nämligen att leda och fördela arbetet, samt ta ansvar för sina verksamheter och medarbetare.

I en skrivelse till nämnden i mars 2021, och i en påminnelse i september 2021, föreslår Vision att man upprättar en handlingsplan för att säkerställa chefers rätt att leda sina verksamheter och tillse att chefer har en god arbetsmiljö.

”Chefer inom offentlig sektor bidrar till en god välfärd genom att vara ett stöd till politiken. Visions chefsmedlemmar är viktiga för att politiken i Torsås kommun ska kunna leverera de löften man har gått till val på och fått väljarnas förtroende att genomföra. Då måste också tilliten till deras profession finnas”, säger Camilla Persson, ordförande i Vision i Torsås. ”Nu ser vi fram emot att få se konkret handling som ska leda till en bättre arbetsmiljö för chefer inom Torsås kommun”.

Kontaktperson:
Camilla Persson, ordförande i Vision klubb Torsås