Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Hudiksvall

I dag har Vision i Hudiksvall skickat ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer.

– En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. Var tionde chef är sjukskriven och många är slutkörda och på gränsen till att sjukskriva sig. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Kim Jutterström, ordförande för Vision i Hudiksvall.

Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Hudiksvall är en av de kommuner som är först ut i Visions initiativ till en riksomfattande dialog med kommunpolitiker för att diskutera hur förutsättningarna för chefer och medarbetare kan förbättras för att utveckla äldreomsorgen.

I brevet pekar Vision bland annat på behovet av att antalet medarbetare per chef minskar. I Hudiksvalls kommun ansvarar varje chef för i snitt 37 personer. De två chefer som ansvarar för flest medarbetare har 57 och 59 under sig. Ett stort antal medarbetare per chef kombinerat med bristande stöd i form av administration, HR och IT skapade redan innan pandemin en mycket svår situation. I augusti var tionde chef inom äldreomsorgen sjukskriven och läget har nu enligt Vision blivit ohållbar. Förbundet har på olika sätt lyft chefernas situation i Hudiksvall under flera år och hoppas de statliga medel som nu avsätts kan bidra till att vända utvecklingen.

– Staten har fattat beslut om mer resurser till kommunernas äldreomsorg och fler satsningar är att vänta. Att Hudiksvall använder dessa tillskott på bästa sätt är av största vikt för att skapa såväl kort- som långsiktiga positiva effekter. Vi vill bidra med våra erfarenheter i detta arbete, säger Veronica Magnusson, ordförande i Vision.

Vision har totalt 200 000 medlemmar som representerar över 4000 yrken. Medlemmarna leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i kommuner, regioner, privata företag eller kyrkan. Vision organiserar majoriteten av landets 5000 enhetschefer i äldreomsorgen.

För mer information, kontakta:
Kim Jutterström, ordförande för Vision i Hudiksvall, 0650-55 65 29, kim.jutterstrom@hudiksvall.se

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, 070 746 2124,
veronica.magnusson@vision.se

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision vill ha bättre dialog mellan politiker och tjänstemän i Torsås kommun13.10.2021 10:14:15 CEST | Pressmeddelande

Flera chefer i Torsås kommun upplever att rätten att leda har tagits ifrån dem och möjligheten att ta ansvar för det som ingår i chefsuppdraget omöjliggörs genom att politiken ändrar beslut med kort varsel utan dialog. Vision har uppmärksammat Socialnämnden på vikten av samverkan och dialog med både chefer och Vision för att skapa goda förutsättningar för Torsås kommun. Många tjänstepersoner i Torsås kommun lägger tid och energi, i förlängningen skattemedel, på att genomföra politiska beslut på ett bra sätt. När beslut ändras med kort varsel, utan att någon risk- och konsekvensanalys görs, omkullkastas det arbete och mandat chefer har i sin profession – nämligen att leda och fördela arbetet, samt ta ansvar för sina verksamheter och medarbetare. I en skrivelse till nämnden i mars 2021, och i en påminnelse i september 2021, föreslår Vision att man upprättar en handlingsplan för att säkerställa chefers rätt att leda sina verksamheter och tillse att chefer har en god arbetsmiljö. ”Chefer i

Hot och våld vanligt inom socialt arbete i Västmanland4.10.2021 14:47:51 CEST | Pressmeddelande

En ny undersökning bland Visions medlemmar inom socialt arbete visar att 47 procent av de tillfrågade i den region som Västmanlands län ingår i blivit utsatta för hot, våld, personangrepp eller förtal under det senaste året. Många medarbetare är samtidigt missnöjda med det stöd de fått från arbetsgivaren. Vision vill att kommunerna i länet tar fram planer plan för att säkerställa medarbetarnas trygghet. – Det här är oerhört allvarliga siffor som visar på en stor utsatthet bland våra medlemmar. Det handlar om medarbetare som ger stöd till människor som befinner sig i svåra livssituationer och fattar beslut som inte alltid tas emot väl. Som samhällets yttersta skyddsnät måste medarbetarna vara trygga på jobbet för att kunna utföra sitt viktiga arbete, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision. Undersökningen, där 1 433 av Visions medlemmar inom socialt arbete ingår, visar att hot och våld är vanligt i hela landet. Närmare hälften, 45 procent, av medlemmarna uppger att de utsa