Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Kungälv

I dagarna har Vision i Kungälv skickat ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en av nycklarna för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer.

– En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. Många upplever i dag stark stress och känner en oro över att inte räcka till. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Ulf Liljeros, ordförande för Vision i Kungälv.

Kungälv är en av hittills ett 50-tal kommuner som är del av Visions initiativ till en riksomfattande dialog med kommunpolitiker för att diskutera hur förutsättningarna för chefer och medarbetare kan förbättras för att utveckla äldreomsorgen.

– Staten har fattat beslut om mer resurser till kommunernas äldreomsorg och fler satsningar är att vänta. Att Kungälv använder dessa tillskott på bästa sätt är av största vikt för att skapa såväl kort- som långsiktiga positiva effekter. Vi vill bidra med våra erfarenheter i detta arbete, säger Veronica Magnusson, ordförande i Vision.

Vision har totalt 200 000 medlemmar som representerar över 4000 yrken. Medlemmarna leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i kommuner, regioner, privata företag eller kyrkan. Vision organiserar majoriteten av landets 5000 enhetschefer i äldreomsorgen.

Ulf Liljeros, ordförande för Vision i Kungälvs kommun
ulf.liljeros@kungalv.se

Rolf Fransson, chefsombud för Vision i Kungälvs kommun
rolf.fransson@kungalv.se

Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Seminarium 4/7: Socialtjänstens roll i att förebygga gängkriminalitet29.6.2022 06:51:00 CEST | Pressmeddelande

Media hälsas välkomna till ett almedalsseminarium där socialtjänstens förutsättningar för att bidra till att stoppa rekryteringen till gäng debatteras. I panelen deltar bland andra Lena Hallengren (S) och Johan Forssell (M). Seminariet sänds på SVT Forum. Socialtjänsten har hög kompetens på att förebygga social utsatthet och kriminalitet. Samtidigt är alla överens om att insatser riktade till unga spelar stor roll för att minska rekryteringen till gängen. Men undersökningar från Vision visar att det saknas resurser för förebyggande arbete, trots stora överskott inom kommunerna. Under seminariet diskuteras vilka åtgärder som krävs för att socialtjänsten ska kunna ta en större roll i det förebyggande arbetet. Vem ska stoppa rekryteringen till gängen i tid? Tid: 4/7 2022 07:45 - 08:45 Plats: Strandgatan 19, TCO-landet på Almedalen SVT Forum sänder seminariet på SVT2 måndag den 4 juli mellan kl. 10-15. Seminariet kommer också att finnas på SVT Play. Medverkande Veronica Magnusson, förbunds

Välfärdens krigs- och beredskapsavtal har uppdaterats27.6.2022 09:01:00 CEST | Pressmeddelande

SKR och Sobona har tillsammans med de fackliga organisationerna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- och beredskapstillstånd, KB-avtalet. - Omvärldsläget har medfört ett behov av att uppdatera avtalet för krigs- och beredskapstillstånd. Det är en av många pusselbitar för att stärka välfärdssektorns beredskapsförmåga, säger Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef på Vision. Coronapandemi, krig i Europa och en svensk NATO-ansökan har på kort tid förändrat synen på Sveriges försvars- och beredskapsförmåga. Med hänsyn till totalförsvarets och folkförsörjningens behov i händelse av krig har parterna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- eller beredskapstillstånd. - Välfärdssektorn nu har en samlad kollektivavtalstäckning för normalläge, krisläge och krigs- och beredskapstillstånd. Det är viktigt att ha avtal som är anpassade för den situation som råder och att medarbetare och chefer vet vilka villkor som gäller, säger Eva-Lotta Nilsson. Uppdateringen av av