Vision vill ha kompensation för Haninge kommuns felaktiga budgetprognos för 2021

Under 2020 prognostiserade Haninge kommun minskade skatteunderlag. Kommunen valde då att minska sina kostnader genom att bland annat halvera friskvårdsbidraget för sina anställda från 2 000 kr per år till 1 000 kr per år. Kommunen valde också att ge låga lönepåslag för att spara pengar. Vision ansåg redan då att det inte är hållbart att genom quick-fix-åtgärder spara på löner och personalförmåner. När det senare under 2021 visade sig att budgetprognosen för 2021 var felaktig, återställde kommunen friskvårdsbidraget. De låga lönepåslagen ligger dock kvar.

Visions ordförande i Haningeavdelningen, Xerxes Fallah, tycker att det är bra att arbetsgivaren har rättat till friskvårdsbidraget. Han vill att arbetsgivaren även rättar till lönerna nu när det visat sig att förvaltningarna i realiteten går med överskott. Kommunen gör just nu detaljbudget på respektive förvaltning. När den är klar kommer lönerevisionen att börja, och de första överläggningarna mellan fack och arbetsgivare förväntas ske i oktober/november.

- Arbetsgivaren har gjort en felaktig prognos som har gått ut över lönepåslagen 2021. Det vill Vision att arbetsgivaren kompenserar i lönerevisionen 2022. Det handlar om tillit. Vi måste kunna lita på att de underlag facken och politiken får, och som ligger till grund för beslut är korrekta. Och blir det fel måste arbetsgivaren rätta till felen, säger ordförande i Haningeavdelningen, Xerxes Fallah.

Och om det i framtiden uppstår behov av att sänka kostnaderna menar Xerxes att det är kortsiktigt och ohållbart att spara på personalen när kommunen behöver spara.

- Spara istället på dyra lokaler, dåliga upphandlingar och inhyrda konsulter. Inte på medarbetarnas friskvård och löner, avslutar Xerxes Fallah.

För mer info , kontakta:

Xerxes Fallah-Shirazy, 08 606 73 02 eller xerxes.fallah@haninge.se

Hediye Güzel, presschef Vision, 076 1417321 eller hediye.guzel@vision.se

Våra 212 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.