Visionen om en mer jämlik bransch inom IT och teknik

Näringslivet inom IT och teknik uttrycker ett behov av fler kvinnor i branschen och strävar efter att uppnå en större mångfald på arbetsplatserna. Därför har yrkeshögskoleaktörerna Teknikhögskolan och IT-högskolan inlett ett samarbete för att bidra till visionen om en mer jämlik bransch. Som ett första steg i arbetet anordnades en Meetup för kvinnliga studerande i Göteborg.

Studerande vid Teknikhögskolan. Fotograf: Mattias Cederholm

35 procent av de som ansökte till en IT-utbildning hos Teknikhögskolan 2019 var kvinnor. Om man sammantaget tar alla kvinnor som sökte till en utbildning inom IT eller teknik landar siffran på knappt 31 procent. Hos IT-högskolan är siffrorna snarlika, där 30 procent av de sökande i fjol var kvinnor.

Branschföretag uttrycker ett behov av fler kvinnor med rätt kompetens och strävar efter att uppnå en större mångfald på arbetsplatserna. Teknikhögskolan och IT-högskolan som yrkeshögskoleaktörer skapar utbildningar utifrån näringslivets behov och delar därför branschföretagens vision för att bidra till en mer jämlik bransch.

Meetup som inspirerar

Under hösten 2019 inledde de två yrkeshögskoleaktörerna ett samarbete för att tillsammans se över fördelningen mellan män och kvinnor som väljer en IT- eller teknikutbildning och i sin tur arbetar inom branschen.

Det första steget mot en mer jämlik bransch blev en Meetup den 5 februari hos design- och teknikföretaget AFRY för studerande som definierar sig som kvinnor och läser en utbildning inom IT och teknik. Målet var att skapa ett forum där dessa personer kan träffas, utbyta erfarenheter och på sikt inspirera andra som funderar på att läsa en utbildning inom området.

Så skapar vi en mer jämlik IT- och teknikbransch där alla är välkomna

Det var 25 personer på plats som under en lunch diskuterade bland annat vad som fick dem att välja en IT-utbildning, vilka hinder de hade upplevt inför utbildningsvalet och hur man kan underlätta för andra kvinnor som också vill ta steget in i branschen samt mentor- och ambassadörskap. Några av de diskussioner som kom upp under Meetupen handlade om att tidigt väcka intresse för området genom att ge tydlig och nyanserad information om utbildningar och framtida yrken samt ha kvinnliga representanter och förebilder under utbildningstiden.

– Att träffa kvinnor med samma mål och att arbeta inom IT-branschen ger både inspiration och styrka, säger Johanna Löf, studerande på IT-högskolan.

Ytterligare ledde diskussionerna till något som var viktigt för alla deltagare, nämligen att bryta den stereotypa bilden av branschen och yrkesrollerna samt belysa att alla kan bli bra programmerare och ingenjörer, vilket också är både roliga och intressanta jobb.

– Det är viktigt att lyfta fram kvinnor i branschen och riva ned bilden av stereotypen om den typiska programmeraren. Det spelar ingen roll vilket kön du har, det viktiga är vad du är intresserad av att jobba med, säger Susan Jung, som studerar till Javautvecklare på Teknikhögskolan.

Statistiken som lyfts är beräknad på inlämnade ansökningar för män och kvinnor 2019 till Teknikhögskolans yrkeshögskoleutbildningar inom IT och teknik samt IT-högskolans yrkeshögskoleutbildningar inom IT.

Helén Olofsson
Studerandeansvarig, Teknikhögskolan
helen.olofsson@plushogskolan.se

Studerande vid Teknikhögskolan. Fotograf: Mattias Cederholm

Plushögskolan AB är en av Sveriges största yrkeshögskoleaktörer. Genom de tre varumärkena Affärshögskolan, Vårdyrkeshögskolan och Teknikhögskolan erbjuds yrkeshögskoleutbildningar, kurser och skräddarsydda koncept för företag.

Vi är en del av AcadeMedia, norra Europas största utbildningsföretag.

Föreläsning om att bemöta en person med trauma arrangeras i Västerås till förmån för Musikhjälpen12.12.2019 07:03:00 CETPressmeddelande

Nya utbildningar och expansion väntar yrkeshögskolorna30.1.2019 08:18:00 CETPressmeddelande

Sexton nya utbildningar till Teknikhögskolan, fem till Affärshögskolan och två till Vårdyrkeshögskolan – det är resultatet av den pågående expansionen av yrkeshögskolan. Det presenterades under den presskonferens som Myndigheten för Yrkeshögskolan höll under tisdagsmorgonen. Beslutet innebär bland annat en expansion för Teknikhögskolan som kommer att etablera sig i både Jönköping och Lund till hösten.