Visions förbundsmöte bygger framtidens arbetsliv

Visions förbundsmöte, som äger rum i Solna den 27-29 september, fokuserar på framtidens arbetsliv. Genom att lyfta fram medlemmarnas roll i automatiseringen och digitaliseringen av välfärdens verksamheter vill Vision skapa förutsättningar för ett mänskligare arbetsliv.

220 ombud från hela landet väntas till Visions förbundsmöte som hålls på Quality Hotel Friends i Solna.

På dagordningen står bland annat att utveckla Visions politik med fokus på engagemang och inflytande i formandet av framtidens arbetsliv.

Dessutom kommer Visions MR-pris att delas ut. Priset delas ut vartannat år till en arbetsgivare som har arbetat med mänskliga rättigheter, aktivt främjat mångfald och integration samt arbetat mot diskriminering på arbetsplatsen.

Visions förbundsmöte är ett miljödiplomerat event. Det innebär att vi strävar efter att minska miljöpåverkan under förbundsmötet. Det gäller till exempel ombudens resor, maten som serveras, hur avfall tas om hand och att vi anlitar en miljöcertifierad konferensanläggning.

Några preliminära hålltider:

Torsdag

Kl. 14.00                                      Förbundsmötet öppnar. Förbundsordförande Veronica Magnusson inleder och samtalar med gäster.

Fredag

10- 12.30                                Seminarier om digitaliserings och automatiseringens konsekvenser för arbetet med bl.a. Ann Bergman, professor i arbetsvetenskap vid Karlstad universitet.

13.30                                            Visions MR-pris delas ut

Lördag

09-11                                            Plenumdebatt och beslut.

11.30                                            Avslutande samtal mellan Veronica Magnusson och TCO:s ordförande Eva Nordmark.

Bland gästerna på förbundsmötet finns utöver TCO:s ordförande Eva Nordmark också Kristina Ljungros, vice ordförande Röda Korset samt Rebecka Prentell, TCO, tidigare ordförande för LSU Sveriges ungdomsorganisationer, och Sverok.

Läs mer om förbundsmötet på https://vision.se/Om-Vision/Forbundsmote/forbundsmote-2018/

Varmt välkommen!

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24 eller Hediye Güzel, presschef, tfn 076- 141 73 21.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 195 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Internationellt seminarium: Ska facket driva frågor om mens och migration?10.10.2018 10:24Pressmeddelande

Välkommen till ett seminarium fredagen den 12 oktober där Visions förbundsordförande Veronica Magnusson pratar om sin syn på fackligt internationellt solidaritetsarbete. Veronica Magnusson från Valdemarsvik jobbade tidigare inom socialtjänsten i Norrköpings kommun. Idag är hon vice ordförande i en av världens största fackliga organisationer, Public Services International (PSI), med 20 miljoner medlemmar i 150 länder.

Socialchefsrapport 2018: Drömjobb i framtidens socialtjänst1.10.2018 07:30Nyheter

Vision organiserar 30 000 medlemmar och 450 olika titlar inom socialt arbete. Vi gör årligen en enkät bland landets socialchefer för att följa upp förutsättningar för socialtjänsterna samt villkoren för socialcheferna. Årets Socialchefsrapport visar att rekryteringsläget fortfarande är tufft. Över hälften av socialcheferna uppger att det generellt är svårt att rekrytera personal till socialtjänstens verksamheter.