Visions förbundsordförande Veronica Magnusson besöker Karlskoga

Idag tisdagen den 16 november besöker Visions förbundsordförande Veronica Magnusson Karlskoga kommun. Veronica kommer att träffa socialsekreterare som arbetar i kommunen samt enhetschefer inom vård, omsorg och socialtjänst. Veronica har även möte inbokat med kommunens socialchef.

Fokus under arbetsplatsbesöket är vikten av att skapa goda och trygga villkor för de medarbetare som arbetar med socialt arbete. Vision har nyligen genomfört en nationell undersökning vad gäller förekomsten av hot och våld inom socialt arbete. Undersökningen visar att ett stort antal av de tillfrågade blivit utsatta för hot, personangrepp eller våld under de senaste 12 månaderna.

Även i Karlskoga kommun förekommer tillbud om hot och våld mot medarbetare inom socialt arbete.

- Det handlar om medarbetare som ger stöd till människor som befinner sig i svåra livssituationer och fattar beslut som inte alltid tas emot väl. Som samhällets yttersta skyddsnät måste medarbetarna vara trygga för att kunna utföra sitt viktiga arbete. Karlskoga kommun bör tillsammans med skyddsombuden ta fram en plan för att säkerställa en trygg arbetsmiljö och förebygga att medarbetare utsätts för hot och våld, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, tfn 070- 746 21 24 eller

Lars-Åke Josefsson, tfn 070-356-93-74