Visions förbundsordförande Veronica Magnusson besöker Skellefteå och Lycksele

Förbundsordförande

Tisdag den 29 november besöker Visions förbundsordförande Veronica Magnusson Skellefteå och onsdag den 30 november besöker hon Lycksele. Under besöken kommer samtal vara om välfärdens utmaningar och lösningar och den kompetensförsörjning som behövs inom välfärden.

Program för dagarna:

Tisdag 29 november

10.00-11.30 Arbetsplatsbesök på Skellefteå Flygplats.
Vi träffar Mikael Öhlund ordförande för Vision Skellefteå Airport och Robert Lindberg VD för Skellefteå Airport. Rundvandring på flygplatsen och samtal om elektrifieringen, elflygplan och den expansiva fasen som de befinner sig i.

13.00-13.30 Skellefteå Kommun – träff med förhandlingschef, personalchef och kommunalråd om kompetensförsörjning.
Samtal om de utmaningar som finns kopplat till kompetensförsörjning i kommunen. Det finns idag ca 2.200 arbetstillfällen som kommer behöva fyllas som berör Visions medlemmar. För chefer är bemanningen en jättestor fråga och det är konkurrens om arbetskraften med den gröna industrietableringen. Samtidigt som välfärdens kompetensförsörjning är viktig för grön omställning i norr.

13.30-14.30 Rundvandring i kommunhuset.

Onsdag den 30 november

8.00-9.30 Vision och Lycksele Kommuns arbete kring chefers förutsättningar.
Charlie Persson, ordförande Vision Lyckseleavdelning och Shara Sjögren HR-chef Lycksele kommun berättar om hur de samverkat kring chefers förutsättningar och gjort satsningar på antal medarbetare per chef.

10.00-11.00 Arbetsplatsbesök på Lycksele Lasarett för att prata om chefers förutsättningar.
Samtal med Vision Region Västerbottens styrelse, samt Visions chefsombud om chefers förutsättningar och mandat.

11.30-12.30 Medlemslunch Orten i fokus, med ca 60 medlemmar.
Under medlemslunchen berättar Veronica vad som händer i Vision just nu och de beslut som fattades på förbundsmötet i slutet på september i år. Orten i fokus är en samarbetsexplosition mellan Visions förtroendevalda i kommun, region, bolag och kyrka i Lycksele. Man kommer även prata om kompetensförsörjning och etablering som påverkar kommunen som ort.
 Lunchen är på Medborgarhuset, Norra torggatan 14.

Veronica kommer ha möjlighet att träffa media för kommentarer löpande under båda dagarna.

För presskontakt, kontakta Nadine Ghawi strategisk rådgivare, Telefon 08-789 65 45, Mobil 072-239 43 81

Förbundsordförande