Visions Veronica Magnusson besöker Linköping och Motala för att diskutera socialtjänstens villkor

Tisdagen den 29 mars besöker Visions förbundsordförande Veronica Magnusson Linköping och Motalas socialtjänster. Fokus för besöken är socialsekreterarnas utsatta roll när det gäller hot och våld och hur arbetsgivarna kan förbättra arbetsmiljön, något som också presenteras i Visions nyaste undersökning som släpps just den 29 mars. Veronica kommer att träffa socialsekreterare i båda kommunerna, socialchefen i Motala samt äta lunch med Linköpings kommunpolitiker. Lokalmedia är välkommen att delta i delar av programmet.

Program för den 29 mars

Linköpings kommun

10.15-11.00 Träff med medarbetare och skyddsombud inom Individ och familj på socialkontoret.

11.15-12.00 Träff med medarbetare inom HVB-hem med anledning av kriget i Ukraina.

12.00-13.00 Öppet för press: Lunch och dialogmöte med kommunpolitiker och ordförande för Vision i Linköpings kommun. Veronica Magnusson presenterar Visions nyaste rapport om socialt arbete som släpps samma dag och diskuterar lokala villkor i Linköping. Adress: Visions kontor, S:t Larsgatan 41, Linköping.

Motala kommun

14.00-15.30 Träff med medarbetare och skyddsombud inom Individ och familj på socialkontoret och socialchef Per-Olof Andersson. Ring för Veroica Magnussons kommentarer kring besöket i Motala.

Visions rapport "Vänd på stenen socialtjänsten fastnat" under belyser problematiken kring resursbristens påverkan på möjligheten att arbeta förebyggande och möta behovet inom socialtjänsten. Undersökningen ”Har du familj eller…?” som Visions medlemmar inom socialt arbete svarat på visar att nästan hälften av de tillfrågade, 45 procent, blivit utsatta för hot, våld, personangrepp eller förtal någon gång under de senaste 12 månaderna.

För presskontakter under dagen, kontakta ombudsman Li Ohlson Carlsson på Visions center i Linköping, telefon 013249065 och e-post li.ohlsoncarlsson@vision.se.

Vision ordförande i Linköpings kommun
Gustav Södling
Telefon 013 - 20 61 55
E-post gustav.sodling@fv.vision.se

Visions ordförande i Motala kommun
Karl-Erik Haglund
Telefon: 0730475731
E-post: karlerik.haglund@fv.vision.se

Våra 212 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.