Visning av Norrköpings krematorium

Onsdag 24 augusti invigs Norrköpings nya krematorium efter renoveringen. Särskilt inbjudna gäster (ca 130 pers), såsom kyrkopolitiker, kommunpolitiker, pastoratsanställda och anställda inom Norrköpings kyrkogårdsförvaltning deltar. Det blir tal, trumpetmusik, snittar, cider, rundvandring och musik på orgeln av organisten Ulf Tellin.

När och var: Onsdag 24 augusti 14.00-15.00 på Norrköpings krematorium

Program:

• Kyrkogårdsförvaltningens chef Anders Carlsson hälsar välkommen.
  • Tal av kyrkoherde Katarina Wändahl, kommunfullmäktiges ordförande Maria Sayeler och kyrkorådets ordförande Anne Olofsson.
  • Kyrkofullmäktiges ordförande Klas Corbelius klipper bandet.
  • Trumpetmusik av Mikael Wittwång.
  • Snittar och cider, rundvandring och visning.
  • Musik på orgeln av Ulf Tellin, organist. (ca 15.00)

Tidigare pressmeddelanden om renoveringen:

Norrköpings krematorium möter framtiden

Krematoriet renoveras för framtiden

Anders Carlsson, chef Norrköpings kyrkogårdsförvaltning
011-241501 / anders.carlsson3@svenskakyrkan.se

Kyrkan finns till för dig.

Svenska kyrkan Norrköping vill vara en närvarande och öppen kyrka som ger möjlighet till eftertanke, tro och engagemang. Vi är en gemenskap och ett stöd i glädje och sorg. Vi finns med i vardagen liksom vid livets stora skiften, både hemma och långt bort.

Svenska kyrkan i Norrköping har fyra församlingar, Borgs församling, Kolmårdens församling, S:t Johannes församling och S:t Olofs församling. Här finns också Diakonicentrum - DC som är en mötesplats och samtalsmottagning för ungdomar och unga vuxna. I Norrköpings pastorat finns även en kyrkogårdsförvaltningen, ett kansli och en utvecklingsenhet.

Tillsammans består Svenska kyrkan i Norrköping av ca 80 000 medlemmar, 25 kyrkor, 23 kyrkogårdar, 7 kapell och flertalet församlingshem och andra verksamhetslokaler.

Vi vill medverka till att Norrköping blir en bra plats att leva på för alla, vi vill vara där människor är. Kyrkan finns till för dig.

Nattvandring under studentveckan19.5.2022 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

För femte året i rad kvälls- och nattvandrar Elevhälsan och Svenska kyrkan i Norrköping under studentveckan. Under sex kvällar och nätter finns vi som vuxenstöd och har med oss vatten och plåster. Nattvandringen är ett samarbete där vi hjälps åt tillsammans med andra aktörer som utbildningskontoret, friskolorna, socialtjänsten, polisen och räddningstjänsten. Diakon Maria Bard från Svenska kyrkan samordnar insatsen.