Visselblåsartjänst ses alltmer som en självklarhet

Att organisationer tillhandahåller visselblåsartjänster, där de anställda anonymt kan anmäla missförhållanden inom verksamheten, ses alltmer som en självklarhet och en naturlig del av organisationernas uppförandekod. Det visar en färsk kundundersökning som WhistleB har gjort bland 150 kunder med verksamhet världen över.

- Det mest slående resultatet i undersökningen är att alltfler organisationer ser visselblåsartjänsten som ”business as usual”. Att erbjuda en visselblåsartjänst är numera en naturlig del av många organisationers uppförandekod, säger Karin Henriksson, WhistleB.

Undersökningen visar också att mer än 75 procent av alla visselblåsningar ledde till vidare utredning. Det är enligt WhistleB ett lovande resultat eftersom det visar att de saker som rapporteras in faktiskt innehåller information som är viktig för organisationen.

- Organisationerna menar att den information som de får via visselblåsartjänsten skulle vara mycket svår, eller till och med omöjlig, att få reda på annars. Möjligheten att vara anonym är nyckeln till framgången menar de, säger Karin Henriksson.

WhistleB´s kundundersökning ”Organisational whistleblowing – what to expect” genomfördes augusti 2017 och inkluderade 150 kunder, inklusive företag, myndigheter och organisationer. De flesta kunderna har huvudkontor I Norden, men majoriteten av dem verkar internationellt och visselblåsartjänsterna används i drygt 100 länder över hela världen. Det här var WhistleB´s andra kundundersökning och deltagarna svarade anonymt via en webbenkät.

The legal basis for the WhistleB service is compliance with present data protection laws and the forthcoming EU General Data Protection Regulation. WhistleB comply with ISO 27001, information security.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.