Visselblåsning bygger förtroende visar ny kundundersökning från WhistleB

Ett ökat antal visselblåsarrapporter, organisationer som öppnar upp sitt visselblåsarsystem för externa intressenter och åsikten att en säker visselblåsarlinje är ett nyckelverktyg för att bygga förtroende. Det är några av de viktigaste resultaten i WhistleB:s fjärde årliga kundundersökning om visselblåsning.

– Runt 50 procent av de som deltog i kundundersökningen ansåg att möjligheten att bygga förtroende var den främsta fördelen med att ha ett visselblåsarsystem inom organisationen. Huvudsyftet med ett visselblåsarsystem är att möjliggöra för företaget att upptäcka och agera på missförhållanden, innan de resulterar i ekonomisk skada eller ett skadat varumärke. Men undersökningen visar tydligt att visselblåsning även har blivit en viktig del i företagens etiska verktygslåda, säger Karin Henriksson, grundare och delägare av WhistleB, Whistleblowing Centre.

WhistleB förklarar det ökade antalet visselblåsarrapporter med en generellt mer positiv attityd gentemot visselblåsare, en förändring som har skett successivt under de senaste 18 månaderna.

Medias gestaltning av visselblåsare, fler lagar som kräver att organisationer har ett visselblåsarsystem samt lagar som skyddar visselblåsarens rättigheter är faktorer som troligen påverkat inställningen till visselblåsare. Ett exempel är den överenskommelse som Europakommissionen nyligen tillkännagav, som kommer att skydda visselblåsare som rapporterar överträdelser av EU:s lagar.

– Visselblåsning är unikt eftersom det ger alla möjlighet att göra sin röst hörd. Men, om människorna inte litar på systemet, om de inte kan rapportera anonymt och om deras rättigheter inte skyddas – då kommer de heller inte att våga rapportera den typen av känslig information som företagen behöver. Därför har vårt visselblåsarsystem högsta tänkbara tekniska säkerhetsnivå. Det är en förutsättning för vår trovärdighet och något som våra kunder verkligen uppskattar, säger Karin Henriksson.

Ladda ner WhistleB:s fjärde årliga kundundersökning om visselblåsning inom organisationer här, https://whistleb.com/wp-content/uploads/2019/03/WhistleB_CustomerStudy_2019.pdf2019/

Cómo la denuncia de irregularidades en los deportes apoya el juego limpio, seguro y legal9.8.2019 13:35:28 CESTPress release

Hay muchas maneras diferentes de participar en el mundo del deporte, e independientemente de si se participa jugando, dirigiendo, observando, patrocinando o apoyando, el mundo del deporte afecta la vida de muchas personas de una manera u otra. En el estadio deportivo, los niños desarrollan su autoestima, los equipos fortalecen amistades y se aprende un sentido de juego limpio que, con el tiempo, puede hacer el bien a la sociedad. Aun así, el sector deportivo está expuesta a los efectos de los comportamientos poco éticos. Hemos leído sobre escándalos relacionados con partidos predeterminados, corrupción, acoso sexual, dopaje y desigualdad. Hemos leído las noticias acerca de todo esto, desde sobornar a los anfitriones de grandes eventos internacionales, hasta el abuso de niños en los clubes locales. En este blog discutimos cómo la denuncia de irregularidades es invaluable para mantener los deportes limpios y seguros.

Le lancement d'alerte dans le sport plaide aussi en faveur du jeu équitable, sûr et légal9.8.2019 13:30:54 CESTPress release

Que nous soyons joueur, entraîneur, spectateur, sponsor ou supporter, le monde du sport concerne la vie de nombreuses personnes d'une façon ou d'une autre. Grâce au sport, les enfants se forgent leur propre estime, les équipes créent des liens qui se transforment en amitiés de longue date, et on apprend l'esprit sportif qui pourra profiter au bien-être collectif. Et pourtant, c'est un domaine dans lequel on retrouve aussi des comportements malhonnêtes. Nous sommes témoins de cas de trucage de matchs, de corruption, de harcèlement sexuel, de dopage et d'injustice, avec notamment l'octroi de pots-de-vin pour se voir attribuer un événement international de grande envergure ou encore la maltraitance d'enfants dans les clubs. Dans ce blog, nous expliquons en quoi la dénonciation des abus est essentielle au maintien d'une pratique sûre et honnête du sport.