Visselblåsning bygger förtroende visar ny kundundersökning från WhistleB

Ett ökat antal visselblåsarrapporter, organisationer som öppnar upp sitt visselblåsarsystem för externa intressenter och åsikten att en säker visselblåsarlinje är ett nyckelverktyg för att bygga förtroende. Det är några av de viktigaste resultaten i WhistleB:s fjärde årliga kundundersökning om visselblåsning.

– Runt 50 procent av de som deltog i kundundersökningen ansåg att möjligheten att bygga förtroende var den främsta fördelen med att ha ett visselblåsarsystem inom organisationen. Huvudsyftet med ett visselblåsarsystem är att möjliggöra för företaget att upptäcka och agera på missförhållanden, innan de resulterar i ekonomisk skada eller ett skadat varumärke. Men undersökningen visar tydligt att visselblåsning även har blivit en viktig del i företagens etiska verktygslåda, säger Karin Henriksson, grundare och delägare av WhistleB, Whistleblowing Centre.

WhistleB förklarar det ökade antalet visselblåsarrapporter med en generellt mer positiv attityd gentemot visselblåsare, en förändring som har skett successivt under de senaste 18 månaderna.

Medias gestaltning av visselblåsare, fler lagar som kräver att organisationer har ett visselblåsarsystem samt lagar som skyddar visselblåsarens rättigheter är faktorer som troligen påverkat inställningen till visselblåsare. Ett exempel är den överenskommelse som Europakommissionen nyligen tillkännagav, som kommer att skydda visselblåsare som rapporterar överträdelser av EU:s lagar.

– Visselblåsning är unikt eftersom det ger alla möjlighet att göra sin röst hörd. Men, om människorna inte litar på systemet, om de inte kan rapportera anonymt och om deras rättigheter inte skyddas – då kommer de heller inte att våga rapportera den typen av känslig information som företagen behöver. Därför har vårt visselblåsarsystem högsta tänkbara tekniska säkerhetsnivå. Det är en förutsättning för vår trovärdighet och något som våra kunder verkligen uppskattar, säger Karin Henriksson.

Ladda ner WhistleB:s fjärde årliga kundundersökning om visselblåsning inom organisationer här, https://whistleb.com/wp-content/uploads/2019/03/WhistleB_CustomerStudy_2019.pdf2019/

WhistleB chooses Helsinki for global customer service centre expansion.21.5.2019 08:06:06 CESTPressmeddelande

WhistleB co-founder, Finnish-born Karin Henriksson has selected Helsinki for next investment as its hub for customer service excellence. “As more companies implement the WhistleB whistleblower system, customer satisfaction must remain front-and-centre, says Karin Henriksson.” The fast-growth global company invites relationships-focused professionals that are attentive to customer needs and have an international outlook to get in touch.

New EU law makes it more pressing than ever for companies to set up whistleblower channels, says whistleblower system provider, WhistleB.17.4.2019 13:56:44 CESTPressmeddelande

Yesterday, the new EU Whistleblower Protection Directive was approved. This means that new EU-wide rules will be passed to protect whistleblowers who report breaches of EU law in the areas of anti-money laundering and corporate taxation, data protection, protection of the Union's financial interests, food and product safety and environmental protection and nuclear safety.