Visselblåsning bygger förtroende visar ny kundundersökning från WhistleB

Ett ökat antal visselblåsarrapporter, organisationer som öppnar upp sitt visselblåsarsystem för externa intressenter och åsikten att en säker visselblåsarlinje är ett nyckelverktyg för att bygga förtroende. Det är några av de viktigaste resultaten i WhistleB:s fjärde årliga kundundersökning om visselblåsning.

– Runt 50 procent av de som deltog i kundundersökningen ansåg att möjligheten att bygga förtroende var den främsta fördelen med att ha ett visselblåsarsystem inom organisationen. Huvudsyftet med ett visselblåsarsystem är att möjliggöra för företaget att upptäcka och agera på missförhållanden, innan de resulterar i ekonomisk skada eller ett skadat varumärke. Men undersökningen visar tydligt att visselblåsning även har blivit en viktig del i företagens etiska verktygslåda, säger Karin Henriksson, grundare och delägare av WhistleB, Whistleblowing Centre.

WhistleB förklarar det ökade antalet visselblåsarrapporter med en generellt mer positiv attityd gentemot visselblåsare, en förändring som har skett successivt under de senaste 18 månaderna.

Medias gestaltning av visselblåsare, fler lagar som kräver att organisationer har ett visselblåsarsystem samt lagar som skyddar visselblåsarens rättigheter är faktorer som troligen påverkat inställningen till visselblåsare. Ett exempel är den överenskommelse som Europakommissionen nyligen tillkännagav, som kommer att skydda visselblåsare som rapporterar överträdelser av EU:s lagar.

– Visselblåsning är unikt eftersom det ger alla möjlighet att göra sin röst hörd. Men, om människorna inte litar på systemet, om de inte kan rapportera anonymt och om deras rättigheter inte skyddas – då kommer de heller inte att våga rapportera den typen av känslig information som företagen behöver. Därför har vårt visselblåsarsystem högsta tänkbara tekniska säkerhetsnivå. Det är en förutsättning för vår trovärdighet och något som våra kunder verkligen uppskattar, säger Karin Henriksson.

Ladda ner WhistleB:s fjärde årliga kundundersökning om visselblåsning inom organisationer här, https://whistleb.com/wp-content/uploads/2019/03/WhistleB_CustomerStudy_2019.pdf2019/

Anonymitet är en förutsättning för att uppmuntra visselblåsare visar ny undersökning från WhistleB26.3.2020 10:06:01 CETPressmeddelande

Anonymity essential to trust in whistleblowing, according to new WhistleB customer survey23.3.2020 15:26:18 CETPress release